Halvårskurs på Toppen

Skrevet av
2/12/2022

Enkelte tenker at ett år på folkehøgskole er lang tid. Men er de klar over at noen folkehøgskoler også tilbyr halvårskurs? Vefsn folkehøgskole Toppen er en av de skolene som tilbyr et halvår på folkehøgskole.

Det er kanskje mange grunner til at det passer bedre med et halvår på folkehøgskole enn et helt skoleår. Mest vanlig er endrede studieplaner, reiseplaner og førstegangstjeneste. Vi har snakket med noen av våre halvårselever om hvorfor de valgte halvårskurs.

Hvorfor halvårskurs?

Sondre Fanebust, stipendiat 2022-23 og halvårskurs vår 2022:
For min egen del begynte jeg rett på studier og fant fort ut at jeg hadde gått på en smell. Jeg var ikke klar for studielivet, og studievalget kjentes heller ikke rett. I tillegg angret jeg på at jeg ikke søkte på folkehøgskole. Da var folkehøgskole en perfekt mulighet til å komme seg bort et halvår.

Før jeg reiste til Toppen hadde jeg flere bekymringer. Jeg var jeg redd for at nivået på det faglige skulle bli vanskelig, med tanke på at de andre elevene hadde gått der et halvt år allerede. Jeg fryktet også at det sosiale kunne bli krevende ettersom flesteparten kjente hverandre allerede. Heldigvis gikk dette veldig fint. Det faglige var tilpasset mitt nivå, og det sosiale miljø var veldig åpent og inkluderende.

Man får støtte fra lånekassen på samme måte som helårselever, der 40 prosent av studielånet blir omgjort til stipend etter året er fulført. Det gis imidlertid ingen studiepoeng for halvårskurs.

Det er slett ikke for sent å søke, Toppen tar opp elever så lenge det er plasser. Her kan man velge i et bredt linjetilbud med alt fra Musikkproduksjon til Fjellsport og Kajakk.

Hvem passer halvårskurs for?

– Mange av halvtårselevene på Toppen skal inn eller ut av førstegangstjeneste etter nyttår. Da er et halvt år på Toppen perfekt. Det kan også være en fin oppvarming til førstegangstjenesten med at man lærer å bo tett sammen med jevngamle personer.

Flere av halvårselevene tar også pauser fra jobb og studier.

Eline Scherven – Fjellsport og Elvepadling, høst 2022

– Jeg valgte halvårskurs fordi jeg ville ha et avbrekk etter lærlingtiden og gjøre noe helt annet. I utgangspunktet tenkte jeg at et halvår var nok, men så ble jeg så glad i livet på Toppen at jeg valgte å bli stipendiat et år til!

Katharina Gutte Andersen – stipendiat 2022-23 og halvårskurs vår 2022

Fellesnevneren er uansett, at et halvår på Toppen gir deg noe helt annet enn hva du har gjort tidligere. Her får du muligheten til å være sosial, få nye venner og vokse som person. Det kan virke ganske skummelt å komme inn i  en gruppe som kjenner hverandre godt fra før av. Men på den andre siden, så er det veldig fint å komme inn til et miljø som er litt «ferdiglaget». Den første tiden med usikkerhet går mye enklere enn man skulle tro, for resten føler seg så trygge. Dette gjør at veldig mange er flinke til å ta initiativ til å sette i gang aktiviteter, og invitere med andre slik at man stort sett alltid har noe å gjøre. For meg fungerte det i alle fall kjempefint!