Monologprosjektet i ny drakt

Skrevet av
17/11/2021

Det årlige monologprosjektet har nylig gått av stabelen. I samarbeid med Julie Valla har Kreativ mix prøvd ut dette tradisjonsrike prosjektet som har blitt drevet på Toppen i over 15 år. Med 14 ulike tolkninger har elevene fått vise frem hva den kreative klassen rommer! Bli med inn i varmen på visning av Monologprosjektet 2021.

Hva er monologprosjektet?

Når det har vært over 15 år med monologprosjektet, fører det selvsagt til mange ulike forestillinger. Monologprosjektet starter med kreativ skriving, hvor elevene skal komme frem til en monolog de skal vise frem for resten av skolen. Tidligere år har noen elever skrevet og fremført helt egne monologer, mens andre har fremført allerede skrevne tekster. Hovedessensen har altså vært å fremføre monologer på en scene. I år var det derimot en mer åpen oppgave som åpnet for andre måter å uttrykke seg på.

Oppgaven

Årets oppgave med Kreativ mix tok utgangspunkt i en malingsøkt de startet prosjektet med. Personlige malerier ble skapt nede i Black Box, og etterpå skulle elevene bruke inspirasjonen til å skrive en monologtekst i jeg-form. I år var det ikke krav om å fremføre monologen på en scene, elevene kunne lage malerier, tegne, danse – ja, hva de følte passet best for seg selv! Ved bruk av sansene skulle de utforme en helt egen monolog. Budskapet kunne være hva som helst, og det så vi mange eksempler på! Siden oppgaven var såpass åpen var det mange tolkninger av sitt valgte tema.

Visningen

Temaene selvbilde og identitet gikk igjen i mange monologer. De 14 ulike monologene ble vist på ulike steder på skolen. Noen elever brukte Black Box til å fremføre monologene scenisk. Andre brukte Gamlebygget til å vise frem, der det ble en kombinert kunstutstilling med monologfremføringer. Det var med andre ord en variert visning. Publikum kunne le godt i enkelte rom, mens i andre rom kunne de se på kunst som viste ærlige følelser og tanker. Det var en reise gjennom ulike følelser og tanker, og klassen fikk vist frem hvem de er her på Toppen. Se opp for flere innslag fra den allsidige kreative klassen fremover!