Toppen – der du får alt og litt til

Skrevet av
28/1/2022

Noe av det beste med å gå på folkehøyskole, er at du kan velge selv hva du vil drive med. Folkehøyskolene har enormt mange forskjellige linjer å velge mellom, og du finner garantert noe for din smak! Samtidig kan det være vanskelig å velge mellom to vidt forskjellige interesser. Hva om du både har lyst til å stå på scenen, men også være ute på fjellet? Mennesker er tross alt mye mer enn bare aktive eller bare kreative; bare musikalske eller bare glad i E-sport. Og det mener vi er en knallbra ting! Det er nettopp det som er så fint med Toppen, for her trenger du ikke å velge bare én ting – du kan si ja takk, begge deler!

Valgfag

Som elev på Toppen har vi veldig mange valgfag å velge mellom, og de dekker et bredt spekter av forskjellige interesser! For å nevne noen få kan du velge judo, ukulele, kor, skriveverksted, spikking, brettspill, volleyball og styrketrening. Dermed har du muligheten til å prøve masse forskjellig og gjøre hverdagen din veldig variert, noe som skiller oss fra en del andre skoler. Hvor mange steder kan du f.eks gå en linje som Idrett og Friluftsliv, og i tillegg være med på å sette opp et helt teaterstykke og dra på turné i Trøndelag, slik de gjør på valgfag teater? Eller f.eks gå Kreativ MIX og ta valgfag med helgekurs der du padler havkajakk på vakre Helgelandskysten og tar Våttkort?

Er det enda noe du savner, kan man i tillegg starte en egen elevstyrt kveldsaktivitet! I år har vi f.eks hatt elever som starta strikkeklubb, helårsbading og fotoklubb.

Linjebytteuke

I tillegg til variasjonen i hverdagen, har vi enkelte uker som er satt av spesifikt til å kunne prøve nye ting, eller å utforske andre interesser enn de knyttet til linja. Linjebytteuka vi hadde i høst, var en slik uke. Da kunne elevene prøve ut en annen linje enn sin egen, uavhengig av hva de går til vanlig. Dermed hadde vi for eksempel elever fra Musikkproduksjon som padla elvekajakk, og elever fra Friluftsliv LETT som drev med musikk, enten de hadde gjort det før eller ikke. Dette var altså en strålende mulighet til å gjøre noe helt (eller bare litt) annerledes enn man gjør til vanlig.

Alt-og-litt-til uka

Senere i vår skal vi også ha valgfagsuke. Istedenfor vanlig undervisning denne uka, vil elevene kunne ha et valgfag de kan fordype seg i disse dagene. Dette kan være likt det de gjør på linja, eller noe helt annerledes. For eksempel kan de velge klatring, band, foto, jazzdans eller snø og ski. Her er det altså masse muligheter til å gjøre noe gøy! Vi har hatt valgfagsuke på vårhalvåret i mange år, og det er alltid en stor suksess!

Mangfold gir muligheter

Mangfoldet av ulike linjer på skolen skaper også muligheten til å være med på masse kult! For eksempel hadde Musikk en konsert før jul der også elever fra Friluftsliv LETT, Idrett og Friluftsliv, og Streaming og Liveproduksjon var med og framførte. Slike muligheter kan skille oss fra skoler som for eksempel er rene friluftsliv- eller rene musikkskoler. Dessuten gjør dette mangfoldet noe fantastisk fint med miljøet, for når du bor tett på så mange forskjellige mennesker, er det ikke én bestemt boks du må passe inn i, og da blir det enda lettere å være seg selv! Du blir også kjent med mange som er ganske annerledes enn deg selv, og folk som du først tenker du ikke har noe til felles med, kan ende opp med å bli venner du tar med deg resten av livet!

Har du lyst til å fordype deg i én ting, så kan du selvfølgelig velge valgfag og fritidsaktiviteter deretter. Men det fine her er mulighetene du har til å utfolde flere sider av deg selv, og dyrke flere forskjellige interesser samtidig. Du kan prøve et mangfold av nye ting, og kanskje oppdager du en helt ny interesse du ellers aldri hadde prøvd? Det er nemlig det som er så fint med å gå på en folkehøyskole der du har muligheten til å prøve alt – og litt til.