Linjebytteuke på Toppen!

Skrevet av
19/11/2021

I uke 45 hadde vi linjebytteuke her på Toppen. Da kunne elevene prøve ut andre linjer enn sine egne, uavhengig av hva de går til vanlig. Folkehøgskole handler tross alt om nye opplevelser, så hva er da bedre enn muligheten til å prøve noe helt annet enn det du vanligvis gjør?

Gjør noe kreativt!

Det er mange kreative elever her på skolen, som går både kreative og aktive linjer. Da passet det bra at man denne uken kunne velge mange kreative alternativer! Et av dem er for eksempel Kreativ Mix, der de startet uka med teaterlek og improvisasjon. Deretter satte de seg ned og jobbet med geriljabrodering. Dette var nytt for de aller fleste, men for enkelte slo det så godt an at de har begynt å gjøre det på fritiden!

Et annet kreativt alternativ var Streaming og Liveproduksjon. Her kunne linjebytte-elevene gi kreativiteten frie tøyler med tilgang til kameraer og annet utstyr av god kvalitet. Dette resulterte i en rekke artige filmer, i form av alt fra dokumentarer om livet på skolen, til en nyhetssending som utforsket ryktene om at Toppen er verdens beste folkehøyskole.

Det var også gode muligheter for de som ville drive med musikk denne uka. På linja Musikk løste elevene spennende oppgaver, i tillegg til å lære om noter. Her var det elever med et bredt spekter av tidligere erfaring. Noen hadde drevet aktivt med sang eller et instrument i flere år, mens for andre var det helt nytt. Lærerikt og morsomt ble det uansett, og på slutten av dagene hadde alle noe å framføre for de andre!

I tillegg kunne elevene velge Musikkproduksjon. Her lærte de det grunnleggende for å bruke programvaren Ableton, og deretter kunne de kose seg med å lage egen musikk! Også på E-Sport kunne man tilbringe disse dagene foran skjermen. Elevene her utforsket nye spill, eller koste seg med spill de allerede kjente.

Gjør noe aktivt!

Det var heller ikke mangel på muligheter for de som ville være ute og aktive. På Idrett og Friluftsliv var det både basistrening, ulike ballspill, og fjelltur. Her fikk elevene virkelig brukt kroppen godt!

Fristet ikke det, kunne man også nyte livet utendørs med Friluftsliv Lett, som gjorde masse forskjellig disse dagene! Her fikk man rappellere ute, klatre inne, gå fottur i vakker furuskog, og kose seg rundt bålet med pinnebrød og kaffe. De stekte også epler med sukker og kokos, og inviterte alle som ville opp til skolens utsiktspunkt for å nyte det sammen med dem.

Noen følte også elva kalle, og disse kunne velge Fjellsport og Kajakk. Ikledd tørrdrakter og ull for å holde varmen, starta de uka med å svømme i elva for å bli tryggere. Resten av dagene satte de seg i skolens kajakker og lærte seg det grunnleggende innen elvepadling. Her var det store smil og masse mestringsfølelse!

Denne uka har elever prøvd seg på både ganske like og helt forskjellige linjer enn det de vanligvis går. Mange har gjort ting de ikke trodde de skulle tørre eller få muligheten til da de kom hit. Det er akkurat det vi på Toppen vil tilby – nemlig sjansen til å utforske både allsidigheten i deg selv, og mangfoldet rundt deg. Dermed er linjebytteuka en perfekt mulighet til å få nye opplevelser, ny kunnskap, nye utfordringer og mestringsfølelse. Kanskje noen til og med tar med seg nyoppdagede interesser videre i livet?