Er det dyrt å gå på folkehøgskole?

Skrevet av
12/1/2023

Amalie – stipendiat og elev på linja Musikk sier dette:

Ja, totalsummen for et år på folkehøgskole ser kanskje stor ut, men det er så mye man får igjen for det. For det første så vil det være billigere enn en student ville betalt. Vi får fire måltider om dagen, med god og variert mat. Vi kan ta så mye mat vi ønsker til alle måltider, og får i tillegg tilgang på kaffe og te hele dagen! For det andre så er det ikke mange andre steder hvor man får så mange muligheter som på folkehøgskole. Pengene går også til aktiviteter og turer som man vil få så mye igjen for, både faglig og sosialt! Et år på folkehøgskole er så mye mer enn pengene, for du vil lære så mye om deg selv og andre, og skape så mange fine minner!

Hva koster det å gå på folkehøgskole?

De ulike linjene varierer litt i pris. Det er på grunn av at de har forskjellige studieturer og ulikt innhold. Linjene på vår skole koster mellom 121.000,- til 135.500,- kroner for skoleåret 2024-25. Denne prisen inkluderer mat og bolig, undervisning og studietur, fellesturer, valgfag (med unntak av noen) og fritidsaktiviteter. Du får altså en reise sammen med klassen og fritidsaktiviteter med i prisen. I tillegg kommer en haug av gode venner, opplevelser og minner du vil ta med deg videre – helt gratis!

Støtte fra lånekassen og betaling

Fra lånekassen får du opp til 137.900,- kroner i basislån pr. i dag for å gå på folkehøgskole, og 40% av lånet kan bli stipend. Det dekker skoleplassen på noen av linjene hos oss skoleåret 2024-25, mens andre linjer koster litt mer. Variasjonen i pris beror mest på hvilke studieturer linjene har.

De fleste som skal begynne å studere, bruker sommeren til å jobbe og spare litt ekstra. Selv om skolepengene dekker det meste, kan det være lurt å gjøre om du skal på folkehøgskole også. Enten du trenger litt ekstra til skolepenger eller har lyst å ha litt mer til snacks eller klær. Innbetalingen av skolepenger er satt opp i en betalingsplan med forfall den 15. hver måned.

Sammenlignet med å være student

Om du sammenligner et folkehøgskoleår med det å studere og bo på hybel, og betale alt av faste utgifter, mat, busskort og fornøyelser, er folkehøgskole faktisk billigere. Generelt sett kan du som student forvente å bruke et sted mellom 13.500,- og 15.500,- kroner per måned i Norge (studentum.no). Basert på et gjennomsnitt er de månedlige kostnadene for mat og drikke er mellom 3000 og 4000 kr for en voksen. Prisene på mat stiger fortsatt. Klær og sko ligger på ca. 1000 kr. I tillegg kommer transport til og fra skolen og husleie. En hybel varierer jo en del i pris, både i forhold til plassering og standard. Men i de største byene ligger gjennomsnittet på 6.900 – 7.700 kroner i måneden. Da kommer kanskje strøm og internett i tillegg, trolig minimum 500 kroner. Et månedskort i Oslo koster drøyt 400 kroner.

Om vi regner at du betaler dette i 11 måneder som student, kan du være oppe i 160.000,- kroner som student. Altså godt over basislånet. Og da er ikke kostnader til skolepenger, skolebøker, telefon, fritid og moro tatt med. På folkehøgskole kan du finne deg ei linje på 120.000,- og fremdeles ha penger til overs fra basislånet. Og da har du dekket mat, hus, undervisning, fritid og tonnevis av gode erfaringer.

Den personlige verdien

Og så er det jo ikke alt som er naturlig å måle i pengeverdi. Måten folkehøgskolen er lagt opp på, gir elevene muligheten til å vokse enormt som menneske. Du får prøve ut litt forskjellige ting, slippe karakterpress, bli tryggere på deg selv og skaffe deg masse sosial erfaring som du kan ta med deg videre.

Og til slutt tar vi med dette sitatet fra Katrina Munns, som har vært elev og stipendiat hos oss. Her sier hun litt om hvordan det er å gå på Toppen:

Jeg trengte ikke å være her mange uker før Toppen ble synonymt med hjemme. For hva er hjemme? Et sted man kan oppleve tilhørighet og trygghet uten like. Der man kan være akkurat den man er, med alt det rare, barnslige, sære og fantastiske vi alle har i oss. Og det kan man virkelig her! Jeg har fått venner for livet og noen av mine beste opplevelser på folkehøyskole. Her er det så trygt å pushe grensene sine, og jeg oppdaga at jeg både tør og får til mer enn jeg noen gang trodde. Jeg tror virkelig ikke det er noen andre steder man får muligheten til å utfolde seg på den måten man kan her. Du har så utrolig mange muligheter til å oppleve nye og spennende ting, og dette året kan du endelig gjøre det du vil! Jeg er evig takknemlig for at jeg valgte å komme til Toppen!