Music Business
Linja for deg som vil:
- Bygge nettverk og tjene penger på musikk
- Lære hvordan artister, produsenter og bransjefolk jobber sammen
- Finne ut av veien videre inn i arbeidslivet eller høyere utdanning
- Ønsker en tilrettelagt hverdag hvor du kan fokusere på å nå målene dine

Hør fra tidligere elever
Innhold på linja
Som elev på Music Business vil du oppleve å få både bredde og dybde i løpet av året. Vi kombinerer praktiske prosjekter med teoretisk kunnskap, slik at du får en realistisk erfaring av hvordan musikkbransjen faktisk fungerer. Undervisningen er lagt opp både fysisk og digitalt - slik at du kan tilpasse store deler av din egen læring gjennom fordypninger, prosjekter og samarbeid på tvers av linjene.
Felles
Felles
Høst
Vår
Avhengig av hvilke type fordypning du velger mellom Live management og Studio og Digital Markedsføring, vil du få enkelte emner som er skreddersydd for dine interesser og mål. Du vil derfor ha relevante timer sammen med Utøvende Musiker og Musikkproduksjon når disse undervises i. Ellers vil det bli flere samarbeidsprosjekter mellom de ulike linjene på seksjonen hvor dine fordypninger legger føringer for hvilke type roller og funksjoner du kommer til å ha i gruppearbeidet.
Er du spesielt interessert i det menneskelige møtet? Kjenner du det kribler litt i magen av tanken på å arrangere en egen festival eller sette opp en turne? Liker du å jobbe med mennesker i kulturlivet og har en interesser for hvordan musikkindustrien fungerer på og bak scena? Kanskje du selv spiller et instrument eller lager musikk, men trenger å lære mer om hvordan du skal booke gigs, lage kontrakter, forhandle gode avtaler, planlegge reiseruter, søker midler til konsert og pre-produksjon, leie inn andre musikere osv, - så er dette fordypningen for deg. Velger du denne fordypningen vil du jobbe mye med musikere og arrangører som jobber med live musikk.
Er du spesielt interessert i studioarbeid og digital markedsføring? Da skal du velge denne fordypningen. Du ønsker kanskje å lære hvordan du kan effektivisere en PR-kampanje ved bruk av ulike digitale verktøy, hvordan optimalisere SEO og profiler for mest mulig reach, hvilke kontrakter og muligheter man har innen sync/licensing businessen og mye mer. Dette er en fordypning for de som ønsker å jobbe digitalt, både for å lære hvordan man sprer sine digitale produkter på best mulig måte. Lær deg om markedsføring, e-post kampanjer, release strategies, playlisting og mye mer.
En grunnleggende forståelse av kontrakter, opphavsrett, lisensiering og publishing er helt nødvendig for å kunne navigere i musikkbransjen. Du lærer hvordan man forhandler avtaler, beskytter egne verk, og hvordan inntekter fordeles mellom artister, produsenter og selskaper.
Hvordan får man musikk til å nå ut i jungelen av nye utgivelser? Vi jobber med branding, image, visuell profil, pressemeldinger, kampanjer, sosiale medier og strategi rundt lanseringer. Du lærer også hvordan man pitcher musikk til spillelister, influensere og andre kanaler.
Her får du innsikt i alt som skal til for å arrangere konserter, turneer og events – fra budsjettering og søknadsskriving til booking, logistikk, tekniske rider og samarbeid med spillesteder. Gjennom prosjekter med de andre linjene, bakgården og kulturhuset får du hands-on erfaring fra arbeidslivet
Musikkbransjen er i dag like mye digital som fysisk. Du lærer å bygge en digital tilstedeværelse på plattformer som TikTok, Instagram og YouTube, i tillegg til streamingstrategier på Spotify og andre tjenester. Vi jobber med analyse, publiseringsplaner og målrettet bruk av digitale verktøy. Spesielt er dette relevant for de som også skaper musikk selv.
Hvordan bygger man en karriere – for seg selv eller andre? Du lærer å utvikle en helhetlig strategi for artister, band eller egne prosjekter. Vi ser på hvordan man starter og driver et selskap i kulturfeltet, og hvordan man på sikt kan skape en bærekraftig inntekt. Vi har også i hvordan man pitcher en ide effektivt og hvordan man burde formulere seg skriftlig i formelle henvendelser.
Ingen prosjekter blir til uten finansiering. Du lærer å sette opp budsjetter, skrive gode søknader til støtteordninger, og finne fram til de mulighetene som finnes i kultur-Norge. Her legger vi stor vekt på praktisk trening i å sette ideer ut i livet. Vi skriver søknader og sender de til mentorene våre for å få tilbakemeldinger fra eksterne og uavhengige kilder.
Gjennom året møter du gjesteforelesere fra ulike deler av musikk- og kulturbransjen – artister, arrangører, festivalledere, jurister og produsenter. Du får mulighet til å stille spørsmål, bygge nettverk og se hvordan folk jobber i praksis. Samtidig får du veiledning fra Universitetet i Agder, som gjør at du kan knytte kontakter inn i videre utdanning og bransjen generelt.
Som elev på Music Business har du tilgang til møterom, prosjektorer, lydanlegg, skrivere og mac som man kan bruke for å planlegge prosjektene sine på. Du har dessuten også fri tilgang til alle de andre rommene som er forbeholdt Musikkproduksjon og Utøvende Musiker. Dette betyr at du kan også bruke øverom og studioer om du ønsker det. På linja har vi også noe lyd, lys og video utstyr som kan brukes til å lage videoer. Programvare for å redigere både video og bilder ligger også klart installert på linjas Mac'er. Filosofien vår er at elevene våre alltid skal ha godt utstyr tilgjengelig, og vi er ikke fremmed for å kjøpe inn utstyr etter ønske fra elevene.
Undervisningen foregår primært på et plan, og klasserommet vi bruker mest er i tilknytning en hovedinngang som har elektriske dører med stor åpning og HC-toalett. Gangen utenfor klasserommet er smal, men oppfyller kravene til rømningsveier osv. Mennesker som er synshemmede vil også kunne greie å navigere lett til og fra klasserommet vårt.
I selve undervisningen bruker vi mac, men er åpen for at eget utstyr kan rigges opp ved behov. Vi gjør også mye undervisning som forelesninger på prosjektor og av den tekniske løsningen pr nå, ikke noe som vil funke med en skjermleser da det er interaktiv og dynamisk undervisning i programvare Ableton. Men, linjelærer følger opp elever som ikke har direkte utbytte av denne type undervisning med tilpasset oppfølging og opplegg i etterkant av forelesninger.
Innmeldingspenger 2.700,-
Oppholdspenger 95.922,- Dekker mat og boutgifter for heleskoleåret.
Felleskostnader 10.300,- Inkluderer fellesekskursjoner/kino/forestillinger/konserter, vasking av tøy, internett og administrasjonskostnader. I prisen får du også skolejakke, årbok og diverse turer lokalt.
Linjekostnader dekker alle kostnader på den enkelte linje, materiell og studietur på linja. Prisen varierer noe mellom linjene.
Helårs 2026-27
kr 156.872,-*
Halvårs høst 2026
kr. 76.761,-
Halvårs vår 2027
kr. 90.761,-*
* Inkludert linjetur og evt. deltakelse på turnéringer. Med forbehold om endringer.
Diverse tillegg:
- De som bor i de nye internatene betaler kr. 5000,- mer i oppholdspenger
- Spesiell diett beregnet ut fra grunnstønad
- Forsikring av utstyr
- Noen valgfag og frivillige turer
Lånekassen har gode stipendordninger og lånemuligheter. Hvis du slutter på skolen i løpet av skoleåret, må du betale skolepenger for 6 uker fra sluttdatoen. Dette gjelder også om du skulle bli utvist for brudd på skolens regler.
Vi har ikke så mange kriterier for hvem som kan søke, men du må være 18 år eller bli det i løpet av første semester. Du kan søke fra 1. oktober til neste års kurs, og vi tar opp elever fortløpende fra 15. november. Da vil du få en mail fra oss med svar på søknaden. Videre tar vi opp elever inntil plassene er fylt opp. I noen tilfeller vil sammensetningen på linja bestemme om du får plass eller må stå påventeliste. For eksempel kan sammensetningen av instrumenter kan ha noe å si. Hvis det er flere søkere til ei linje enn det er plass til, vil søkernummeret ditt kunne avgjøre om du får plass eller ikke. I enkelte tilfeller vil kjønnsbalanse ha innvirkning.
Linjelærer pleier som oftest å kontakte de som søker. Da kan dere bli litt bedre kjent og finne ut om du har funnet den linja som passer deg best. Kanskje du har noen spørsmål, er usikker eller har noe du vil fortelle om deg selv.
Linjeturen går til...
JAPAN OG BERLIN
Hvert år reiser vi på studietur for å utvide horisonten vår.
Berlin: Musikk, teknologi og historie i Europas kreative smeltedigel
Berlin er en by som aldri står stille – et av Europas viktigste sentre for musikk, teknologi og kreativ nyvinning. På studieturen får du oppleve et unikt møte mellom faglig påfyll og byens pulserende kulturliv.
Gjennom vårt samarbeid med Ableton, er vi selvfølgelig hjertelig velkommen til hovedkontoret. Her får vi en eksklusiv omvisning og innsikt i hvordan programvaren som har revolusjonert moderne musikkproduksjon utvikles. Bekjentskapene vi stifter her, er et nettverk du kan yte godt av fremover i karrieren din.
På Schneidersladen Har vi workshops i modulær og analog synthesis – en opplevelse som gir praktisk erfaring og inspirasjon til egne produksjoner og musikk. I tillegg drar vi på konserter og klubbkvelder, fra techno og elektronika til indieband og klassiske ensembler – alt som gjør Berlin til en verdensmetropol for musikk. Noen ganger hender det at vi har masterclasses med forskjellige artister og produsenter også.
For å forstå hvorfor Berlin er blitt et flaggskip for kreativ teknologi, er det viktig at vi også forstår historien. Gjennom guidet sykkeltur, museumsbesøk og byvandringer får vi oppleve byens dramatiske og mangfoldige historie på nært hold.
Samlet gir dette en studietur som både styrker den faglige utviklingen og gir en dypere forståelse for hvordan kultur, historie og teknologi former musikken vi lager i dag.
Japan: et dypdykk i kultur, kreativitet og personlig utvikling.
Der Berlin gir oss puls, teknologi, storbyliv og faglig inspirasjon - ønsker vi å skape en kontrast med reisen vår til Japan.
Dette er et land som inviterer oss til å roe ned tempoet og utforske personlig utvikling, en sjanse til å senke skuldrene i mange kulturelle møter og minnerike opplevelser.
Japan gir oss en unik kombinasjon av kultur, natur og tradisjon. Velger vi å reise til Kyoto, får vi oppleve zen-hager, eldgamle templer og tradisjonelle kunstformer i et rolig og historisk miljø. Reiser vi til Okinawa, møter vi tropiske øyer, et helt eget levesett og karate som både kulturarv og livsfilosofi. Uansett reisemål blir vi invitert inn i en kultur som setter balanse, disiplin og tilstedeværelse i sentrum.
Gjennom opplevelser som mindfulness, meditasjon, kampsport, kunst, tradisjonell musikk og kulinariske møter får du som elev sjansen til å utforske ikke bare nye omgivelser – men også deg selv.
Her handler det om å åpne opp kreativiteten, finne ro, og la deg inspirere av en kultur som i hundrevis av år har kombinert det estetiske med det spirituelle.
Japan blir et høydepunkt på skoleåret, og en opplevelse du vil ta med deg videre – både som menneske og som kreativ utøver.

Søk på Vefsn Folkehøgskole
Linjelærer
Alf Marius er utdannet musiker ved Konservatoriet i Tromsø, der han studerte utøvende musikk. Elbass er hovedinstrumentet, men han trakterer også piano, trommer og gitar godt. Alf Marius har mange utgivelser over flere prosjekter og alias. På jobb er han energisk, sprudlende og motiverende. På hjemmefronten er han en dedikert familiemann med en stor interesse for MMA, mindfullness og gaming.