Ta med deg

Hvis du er usikker på hva du skal ta med deg, så er ikke det så rart. Du skal jo være borte ei god stund. Men husk at du kan ta med deg en del når du er hjemme i ferier også. Det er ikke sikkert at du trenger alt på plass fra første dag.

Helgeland er kjent for et litt vekslende klima, så du trenger klær til ulike værtyper. Ha med skikkelige uteklær, fottøy og regntøy. Vi drar på flere fellesturer, den første allerede i åpningsuka. Så turklær får du bruk for fra første stund. Det er også turer om vinteren, så alle som har, kan ta med ski/snowboard (dette kan også gjøres i høst- eller juleferien). Ha også med treningstøy til innebruk.

Det blir ofte sagt at folkehøgskolen er et hjem og at hjemmet er en skole. Det er viktig å sørge for å gjøre dette hjemmet så trivelig og koselig som mulig. Ta gjerne med deg ting du trives med til å pynte opp på rommet ditt. Ellers får du tak i det meste i byen her. Snakk med oss før du henger opp plakater og bilder slik at vi blir enige om hvordan dette bør gjøres. Dyne, pute og sengetøy må du også ha med.

Skolen har wifi, og fibernett på hele området. Det er noe begrenset plass for å ha egen stasjonær PC på dobbeltrom.

På grunn av renhold og hygiene ønsker vi ikke at du tilbereder mat på rommet. Så la mikrobølgeovn, pizzaovn, toastjern og lignende være hjemme.

Alle må ha med til skolen

• Dyne, pute, laken, putevar, dynetrekk og håndklær.

• Utstyr for å gjøre rommet trivelig.

• Trenings- og badetøy.

• Sovepose og liggeunderlag.

• Turutstyr som varme klær, regntøy og støvler.

• Turbestikk, drikkekopp og turtallerken.

• Klær til forskjellig bruk fra arbeid til fest.

• Bankkort/ identitetskort. Du vil få studiemoderasjonskort fra skolen.

• Du kan også ta med deg musikkinstrumenter selv om du ikke skal gå musikklinje.

• Du kan ta med sykkel og hjelm. Mosjøen er valgt til Nordland fylkes sykkelby. Det er tilrettelagt med et nett av sykkelstier.

• Europeisk Helsetrygdkort

• Pass

På noen linjer finnes utstyrslister som kommer i tillegg til dette. Sjekk linjesiden.