Opptak

Vi har ikke så mange kriterier for hvem som kan søke opptak hos oss, men du må være 18 år eller bli det i løpet av første semester. Det viktigste er at du er gira på nye opplevelser!

Vefsn folkehøgskole ønsker å tilrettelegge for alle elever ut fra de forutsetninger de har, men er pr. nå dessverre ikke godt nok tilrettelagt for alle og har noen fysiske begrensninger.

Har du spørsmål om tilrettelegging er det bare å ta kontakt med oss, så kan vi se på løsninger sammen.

Opptaket starter...

1. Februar

Du kan søke så snart linjetilbudet er lagt ut påfolkehogskole.no, og opptaket starter 1. februar forhelårskursene. Så snart du har søkt vil du få en mail fra oss. Videre tar vi opp elever inntil plassene er fylt opp. I noen tilfeller vil sammensetningen på linja bestemme om du får plass eller må stå på venteliste. For eksempel på Musikk, der helst ikke alle bør spille samme instrument. Hvis du søker på E-sport må du legge ved skjermbilde av spillerprofilen din i søknaden. På denne linja settes det også sammen lag i spillene vi tilbyr, så det vil påvirke hvem som får tilbud.

Noen ganger kan kjønnsfordeling påvirke inntaket. Hvis det er flere søkere til ei linje enn det er plass til, vil søkernummeret ditt kunne avgjøre om du får plass eller ikke. Det er derfor lurt å søke så tidlig som mulig.

Linjelærer pleier som oftest å kontakte alle som søker. Da kan dere bli litt bedre kjent og finne ut om du har funnet den folkehøgskolen som passer best for deg. Kanskje du har noen spørsmål eller noe du vil fortelle om deg selv også. Etter at du har fått et tilbud om skoleplass, har du ei uke å bestemme deg på. Tilbudet kommer på mail, med link til en et svarskjema og litt mer informasjon.

Om du ønsker kan du også få snakke med noen av stipendiatene våre.