Bærekraft

Vefsn Folkehøgskole Toppen ønsker å ha fokus på bærekraft og solidaritet. Vi prøver å spre det på flere arenaer, noe du vil merke både i hverdagen og i vårt engasjement i prosjekter.

FNs Bærekraftmål

Vi legger til grunn FNs bærekraftmål når vi har tematimer hos oss. Vi ønsker å utfordre elevene med tanke på alle aspekter av det å være et bærekraftig samfunn. Her diskuterer vi blant annet fysisk og psykisk helse, likestilling og likeverd, personlig økonomi, kjønnsidentitet, ansvarlig forbruk og produksjon, rettferdighet mm.

Bistand og solidaritet

Vi har samarbeid med organisasjonen Gambia Care, og jobber med bistandsprosjekt hvor vi blant annet syr menstruasjonsbind til jenter slik at de kan fortsette skolegangen også etter at de har kommet i puberteten. Stipendiatene som har studietur til Gambia sørger for å overlevere disse.
Alle elevene er med på bistands løp hvor vi samler inn penger til prosjektet.

Kildesortering

Vi har fokus på kildesortering og lavt forbruk hos oss. Vi gjenbruker det vi kan og sorterer avfall slik at også avfallet kan få nytt liv.

Transport

Hos oss er det aldri mer enn én flyreise på linja i løpet av året. Ettersom vi er avhengig av å kjøre bil på Helgeland, jobber vi for å bytte ut våre fossile biler med el-biler i den daglige kjøringa. Vi oppfordrer også elevene til å sykle og gå i størst mulig grad når de skal komme seg rundt i nærmiljøet på fritiden.

Dugnader

Vi er medlem av Hold Norge Rent, og rydder strender når vi er på turer ved kysten.

Bærekraftig kjøkken

Vi er opptatt av å minske matsvinn og å handle lokalt og kortreist når vi planlegger menyene våre. Vi har flere kjøttfrie dager i uka.

Redesign og gjenbruk

Vi har valgfag redesign og ønsker gjennom dette at elevene skal bli flinkere til å se potensiale i det som kanskje ville blitt kontainermat.