Linjebytte på Toppen

21/11/2023

En gang i året har vi linjebytte på Toppen. Da velger elevene ei ny linje og får prøvd noe helt nytt. Ny lærer, nye aktiviteter og nye venner. Anbefales!

Den nye Idrett og Friluftsliv klassen har hatt god variasjon av elever fra nesten alle linjene. Det var en positiv og treningsvillig gjeng! Målet i løpet av disse 2,5 dagene med linjebytte, var at elevene skulle få en smakebit av hva idrett gjør, prøve forskjellige ballspill og teste ulike treningsformer.

På Onsdag begynte vi med litt teori om enkelte hendelser som har betydd mye for idrett i Norge, hvordan jenter/damer har fått større betydning i idretten og om generell basistrening. Etter teoriøkten tok vi god økt med tabata, og deretter Ulf sin egenkomponerte idrett «OneBounce».

På Torsdag var det herlig vær ute og behagelig temperatur. Vi tok med oss akebrett og gikk tur opp til Tårnet før lunsj, på vei nedover ble det full fart på akebrett! Etter lunsj spilte vi fotball før gjengen dro på konsert.

Fredag var det fokus på reaksjoner og konsentrasjon. Etter oppvarming delte vi opp i fem stasjoner med ulike reaksjonsøvelser med tennisball/volleyball, noe de fikk veldig godt til! Etter reaksjonsøvelsene spilte vi landhockey før vi avsluttet med basketball.

De som valgte Friluftsliv LETT som linjebytte, har vært på sløyden. Her har de fått prøve seg på flere prosjekter av ulikt omfang. Noen har laget seg egen kniv, mens andre har laget utemøbler. Gruppa syntes det var fint å få prøve seg på noe helt annet, og strålende resultater ble det også!

Gjengen på Fjellsport og Kajakk hadde fullt kjør på linjebytte. De fikk øve på livredning i snøvær på onsdag. Fjelltur opp mot Toven torsdag, og tur på fjorden i havkajakk på fredag. God stemning, godt vær og glade folk!

E-sport fikk elevene dykke inn i verden av Valorant for å utforske spillet. Deltakerne i gruppen har variert erfaring med spillet, noen har tidligere erfaring mens andre prøver det for første gang. Vi har også dedikert tid til å utforske teorien bak mentalitet, da dette konseptet er overførbart og relevant for alle elever, uavhengig av deres personlige interesse for esport.

I denne sammenheng har vi spesielt fokusert på begrepet ‘Growth Mindset’ og hvordan det kan påvirke vår tilnærming til utfordringer og læring. Å ha et Growth Mindset innebærer å omfavne utfordringer som muligheter for vekst og utvikling, og dette prinsippet gjelder ikke bare innenfor esport, men strekker seg til alle aspekter av livet. Vi har utforsket konkrete eksempler på hvordan dette tankesettet kan bidra til å styrke individuell ytelse og mestring, og vi oppmuntrer alle våre elever til å integrere dette perspektivet i sitt daglige liv.

Musikkproduksjon er populært på linjebytte. Noen hadde prøvd litt fra før, men mange var ganske ferske. Denne uka fikk de prøve å lage elektronisk musikk.

Band valgfag og husbandet har øvd og deltatt på konserten TA MEG TILBAKE denne uka. Litt alternativt opplegg for denne gjengen altså. Den årlige konserten er en samarbeidskonsert mellom Musikklinja på Mosjøen Videregående skole, Kippermoen Ungdomsskole, Granmoen skole og oss på Toppen. Det var en fantastisk fin konsert, og elevene imponerte virkelig! Vi gleder oss til å høre mer på Familiehelga.