Live or let die – ut på tur, aldri sur

21/9/2023

Med ordtaket «Ut på tur, aldri sur» som motto, er turen Live or let die noe av det første elevene på Vefsn Folkehøgskole Toppen går løs på. Og det er overveldende hvor mange som holder humøret oppe!

Mot, mestring og muligheter på Live or let die

På Toppen ønsker vi at elevene skal få oppleve mot, mestring og muligheter, så hvorfor ikke starte med akkurat det? Live or let die er en glimrende måte å få utfordret seg på. Tross det noe skremmende navnet, handler Live or Let Die derimot om mye mer enn å trå utenfor komfortsonen. Denne turen er en reise fylt av teambuilding, fellesskap, latter, nye venner, og gode minner.

Flere nivåer

Selv om turen er tilpasset flere nivåer, så er det klart det er en utfordring. Elevene deles inn i grupper og kjøres ut til ulike utgangspunkt i nærområdet. Herfra skal de ta seg til Herringen Bygdehus. Det høres kanskje noe ubarmhjertig ut, men alt er godt planlagt av friluftslivslærerne. Elevene har med seg utstyr, mat kart og kompass, og første natten sover de fleste gruppene ute. Været er som det er på Helgeland, så noen ble nok litt våt på turen.

Fellesskap

Vi er ikke bare i grupper, for på Toppen er fellesskapet viktig. Andre dagen møtes vi på bygdehuset, og der har kokkene laget god mat til slitne turgåere. Vi tørker litt klær, koser oss rundt bålet, spiller frisbee og har allsang. Verd å nevne er den populære kiosken, der elevene kan få seg etterlengtet godis og en smak av sivilisasjonen.

Trygge elever etter Live or let die

Etter denne turen får vi tilbake et tryggere kull elever. De har blitt bedre kjent med hverandre, og i tillegg har de kanskje lært seg et par ting om samarbeid, turgåing og seg selv. Vi jo må få lov å si at årets gjeng er helt fantastiske, og det er all grunn til å se fram til fortsettelsen.