Tre søstre på Toppen

Av
13/6/2023
Del dette innlegget

I mai gikk Johanne Taraldsen (i midten), den siste av tre søstre, ut fra Vefsn Folkehøgskole Toppen. Og alle har gått på linjen Idrett og Friluftsliv, med Ulf Langmo som linjelærer. Det er ikke så spesielt at vi har søskenrekruttering til Toppen, men tre søstre på samme linje hender ikke like ofte.

Josefine er eldst, og var årselev i 2014-15 og andreårselev (stipp) i 2015-16. Da kom også Jonette til Toppen, og begge var på Idrettslinja her det året.

Det første vi tenkte da vi så en søknad i bunken med etternavnet Taraldsen igjen, var at her må det da være en sammenheng. Og det var det, for her kom Johanne – søster nummer tre! Det er veldig hyggelig når sånt skjer, for det er et ordentlig kvalitetsstempel for oss som skole.

På skoleavslutningen var de tre søstrene Taraldsen samlet her på Toppen

Da hadde du sikkert en del forventninger til Toppen, Johanne?

Ja, jeg hadde faktisk en del forventninger før Toppen, med tanke på hvor varmt søsknene mine hadde snakket om det. Og det ble jo akkurat som de sa. Endte opp med minner og venner for livet!

Hva har du lært på Toppen dette året?

Jeg har lært meg masse i løpet av året. Det er så sykt mange forskjellige mennesker, og det er bare positivt. Bare det å bo så tett med folk gjør at man må lære seg å ikke bare tenke på seg selv. Har også lært mye av å teste mine egne grenser, og gå ut av komfortsonen min.

Josefine og Jonette synes det var stas å komme tilbake til avslutninga på Toppen for å hente Johanne. De hadde ikke tvunget henne til å gå på Toppen, men de hadde gjort alt de kunne for å formidle hvor fint de hadde hatt det her.

Hvordan fikk dere Johanne til å velge Toppen?

Vi har begge mast på henne i over et år på å gå på Toppen uten hell. Etter vi slutta med maset, fant hun selv ut at hun ønsket det. Vi har jo snakka varmt om Toppen, hvor godt kjent man blir med andre ved å bo så tett, alt man opplever og idrettslinja med Ulf som lærer. Et morsomt år som ikke kan sammenlignes med noe annet.

Hva skjer videre med søstrene Taraldsen?

Vi har begge bodd i Trondheim helt siden Toppen. Jobbet og prøvd ulike studier. Jonette er nå ferdig med master i psykologi på NTNU i Trondheim, og Josefine er snart ferdig med sykepleien på Høgskolen i Innlandet. Så får vi se hvor veien går.

Johanne skal enten jobbe i Trondheim et halvår, for å så flytte inn i kollektiv i Oslo med venner hun fikk på Toppen. Eller så vurderer hun stipendiat på Toppen, hun også. Nå er de ikke flere søsken i denne Taraldsenfamilien, men kanskje vi ser noen av barna til Josefine, Jonette eller Johanne her en gang i framtiden. Det hadde vært veldig stas! Det er tvilsomt at Ulf ennå er lærer på Idrettslinja da, men hvem vet? Men Vefsn Folkehøgskole Toppen vil nok være her og ta godt imot neste generasjon også.

Tusen takk for praten, det var veldig hyggelig å ha dere samlet her på Toppen alle tre. Lykke til videre og ha en strålende sommer!