Tilbake i Mosjøen

Skrevet av
26/12/2021

Hva husker du best fra tiden på Toppen?

Jeg har så mange gode minner fra året på Toppen at det blir vanskelig å nevne alt. Jeg gikk i en fantastisk idrettsklasse og vi holdt på med mye forskjellig. Har gode minner fra blant annet kano- og kajakktur i Lomsdal-Visten, 4×4 intervall i ”morderbakken”, sykkeltur over Dønna og Herøy, fjellturer, grottevandring, fredagsspinning på Kippermoen etterfulgt av varmebasseng, og til slutt stikke på Rema for å kjøpe sjokoladeskruer, alle nye sportene vi testet ut, tur til La Santa og New York. Det var også veldig kjekt når vi gjorde aktiviteter på tvers av linjene. Siden det var flere forskjellige linjer på skolen så fikk jeg bli kjent med ulike mennesker med ulike interesser, og mange av de ble gode venner. Flere av vennene har jeg fortsatt god kontakt med i dag.

Hvilken betydning har Toppen hatt for deg, sånn i etterkant?

Jeg trengte virkelig et sånt år etter mye hard jobbing med skole. Var deilig å ha et år med bare lek og moro og ingen krav til å skulle prestere. Vil si at jeg ble mye tryggere på meg selv etter året på Toppen. Jeg fikk utfordret meg selv på å prøve ting jeg syntes kunne være skummelt, for eksempel spille teater, synge og danse på en scene, eller det å rett og slett ta ordet i en større forsamling. Selvtilliten ble kun bygget opp på Toppen, og jeg ble da mye bedre rustet til å møte studiehverdagen i Trondheim høsten etterpå. Jeg lærte at det ikke er farlig å prøve nye ting, og det er heller ikke farlig å feile. Dette er noe jeg har tatt med meg videre i livet.

Synnøve har nå tatt Bachelor i fysioterapi på NTNU i Trondheim, og har fått jobb som fysioterapeut for Vefsn Kommune. Hun jobber i hovedsak på Korttidsavdelingen, men har ansvar for hele sykehjemmet. En dag i uka jobber hun i Hjemmerehabiliteringen.

Du havnet i Mosjøen igjen – var det tilfeldig?

Skal være ærlig å si at det nok var litt tilfeldig at jeg havnet her i Mosjøen igjen. Det er kjent at det er vanskelig for oss nyutdannede fysioterapeuter å få seg jobb, i alle fall fast jobb. Jeg har hele tiden vært villig til å flytte på meg for å få mest mulig arbeidserfaring. Jeg søkte derfor på jobber over hele landet. Var egentlig innstilt på å måtte flytte og hoppe fra vikariat til vikariat de neste årene, men så oppdaget jeg tilfeldigvis stillingsannonsen på jobben her i Mosjøen. I og med at jeg trivdes såpass godt i Mosjøen det året jeg gikk på Toppen, så hadde jeg ekstra store forhåpninger til denne jobben. Ble veldig glad da det var jeg som endte opp med å få stillingen. Føler meg veldig heldig.

Hva er så bra med Mosjøen da?

Det jeg liker så godt med Mosjøen er at det er så variert her. Her har jeg muligheten til å ta meg kortere elle lengre turer ute i naturen uten å måtte kjøre langt først, og jeg kan ta meg byturer når jeg vil det. Jeg er glad i både turer, trening, korps og byliv, så føler Mosjøen kan tilby noe på alle disse områdene. I tillegg er det jo veldig fint her på Helgeland og jeg har mange planer for steder jeg vil dra til.

Og hva tenker du er bra med Vefsn Folkehøgskole Toppen?

Det beste med Toppen er at det er en skole som passer for absolutt alle. Skolen tilbyr ulike linjer og ulike valgfag, så alle har mulighet til å finne noe de liker. Det at vi var så mange forskjellige personligheter med veldig forskjellige interesser bidro nok til at det var så godt og inkluderende miljø det året jeg gikk på Toppen. Vi fant oss venner på tvers av linjene og lærte mye av hverandre. Vi har godt av å omgås mennesker som ikke er helt like som oss selv. Vi blir mer tolerante og lærer oss hvordan en skal forholde seg til andre. Dette er nyttig erfaring å ta med seg videre.

Lærerne på skolen er fantastiske. De er opptatt av at alle skal bli sett og føle seg bra. Jeg anbefaler virkelig alle å ta et år på Toppen.

Tusen takk for praten og gode ord, Synnøve  – veldig hyggelig å ha deg tilbake i Mosjøen igjen!
Fortsatt GOD JUL OG GODT NYTT ÅR <3