HALVÅRSKURS

For deg som

• Trenger et fornuftig alternativ i noen måneder

• Skal inn eller ut av militæret

• Ikke har muligheten til å gå et helt år

• Vil være en del av et fellesskap

• Har lyst til å oppleve Helgeland og Nord-Norge

Hos oss kan du velge å gå på halvårskurs dersom du foretrekker det. Kanskje planene dine ble endret i løpet av høsten, og du trenger noe fornuftig å gjøre fram til sommeren. Kanskje du skal inn eller ut av militæret midt i skoleåret, eller starter på høyere utdanning i januar. Da kan halvårskurs være et godt alternativ.

Forberedelse til førstegangstjenesten

Linja for deg som:

• skal inni forsvaret etter jul
  • har lyst å forberede deg til førstegangstjenesten
  • vil bli tøffere og tryggere på deg selv
  • ønsker å komme i bedre form før rekruttskolen
  • vil utvide din kapasitet under trygge rammer og oppleve folkehøgskolelivet

Om linja

På dette halvårskurset får du fysisk og mental trening, og du får øvd deg på å bo tatt sammen med andre.

Når du skal inn i forsvaret kreves det en viss robusthet, både mentalt og fysisk. Forsvaret anbefaler at du forbereder deg, og at du prioriterer fysiske forberedelser og fysisk trening høyt – LINK til forsvarets side. På Toppen legger vi opp et målrettet treningsprogram som gjør deg i stand til å klare de fysiske kravene i forsvaret.

Mosjøen ligger i en heimevernskommune og det er en stor fordel. Vi har muligheten til å benytte oss av øvingsfelt og kompetanse tilknyttet Drevjamoen leir, som er base for trening og øving av enheter i Heimevernet. I tillegg får du muligheten til å bli bedre kjent med seg selv, bo på internat og oppleve folkehøgskolelivet. Du får fylt opp opplevelseskontoen med erfaringer som vil ruste deg mentalt.

Hva gjør vi?

Helgeland er det perfekte utgangspunkt for aktivitet og spennende utfordringer. Vi samarbeider med flere lokale aktører for å få til et opplegg på linja som er variert og spennende. For eksempel kan vi nevne River North og Hi North. Vi henger også ofte sammen med de andre aktive linjene på skolen.

Du vil selv ha påvirkning på hvordan dette semesteret blir, og hvor mange ting får du realisert. Vi legger opp treningsøktene ut fra ditt nivå og ditt behov, og det vil gjøre deg bedre rustet til førstegangstjenesten.

Hvordan fungerer det?

Vi har halvårskurs på de fleste linjer, og om det er ledige plasser ser du på folkehogskole.no.  Der kan du også lese mer om de forskjellige linjene. De fleste på halvårskurs følger undervisningen sammen med de elevene som går på årskurs. Da blir det litt flere sammen og mer moro. Du blir fort en del av gjengen når du er åpen for å få nye venner, og som skole er vi opptatt av at alle skal ha det bra.  Vi vil at du skal få oppleve MOT, MESTRING og MULIGHETER når du er elev hos oss, og du kan velge mellom mange aktiviteter og valgfag i tillegg til linjefaget ditt.

Du kan søke lån og stipend i Lånekassen på vanlig måte. Her kan du se prisene for våre halvårskurs.

Mange som begynner på halvårskurs om høsten, velger å bli her resten av skoleåret. Dersom du tenker at du vil det etter at du har begynt på høstkurset, må du gi beskjed skolen innen 15. oktober.

• Høstkursene 2024 starter søndag 25.08.2024.

• Vårkursene 2024 starter 08.01.2024 (med forbehold om endringer)

Vi tar opp elever fortløpende til skolen er fylt opp. Det gis dessverre ikke studiepoeng for halvårskurs på folkehøgskole, men vi kan love at du får innholdsrike måneder med deg videre.

Søk på Vefsn Folkehøgskole