fbpx

 

vannkvalitet-grong-007

Jeg bestemte meg nok ganske tidlig for å gå på folkehøgskole, sammenlignet med mange andre. Husker at jeg bestemte meg for det allerede før jeg var ferdig på ungdomsskolen, at jeg skulle gå et år på friluftsliv når jeg var ferdig med videregående. Enn det, at man kunne dyrke den største fritidsinteressen et helt år! Et helt år med bare friluftsliv på timeplanen som belønning etter 12 års skolegang! Ettersom jeg var såpass målbevisst på hva jeg skulle, så tok jeg for meg FHS-katalogen og finleste på alle de frilynte skolene med friluftsliv, og søkte faktisk 10 ulike skoler som jeg kom inn på. Så var ganske i villrede på hvilken skole jeg skulle ringe, helt til læreren min Ulf ringte en dag. Og da var det plutselig bare naturlig, trygt men også spennende å velge Toppen.

Har du noen spesielle minner fra den tiden?

Ja herregud, hvor skal man begynne?! Har bare spesielle minner fra begge årene, hver uke skjedde det nye ting både planlagt og impulsivt, og vi hadde knapt tid til å sove. Vi klarte fylle opp alle kveldene med opptil flere valgfag, det var alltid noen som ble med på noe sprell og lærerne la lista med å både gi oss tillatelse, ansvar og deltok på alt mulig morsomt og rart.

Jeg fikk venner på de andre linjene som var så forskjellige fra meg og hadde så forskjellige interesser at jeg aldri trodde jeg skulle bli kjent med de. Og så ble vi kanskje bestevenner og det føltes som vi hadde kjent hverandre lengre enn barndomsvenner etter bare et par uker! Skolen med både lærere og elever ble både heimen og familien vår de to årene.

Hva har du gjort siden den gang?

Jeg har fortsatt å ta for meg av de mulighetene som fins og har nok studert lengre enn mange, nysgjerrig og vitebegjærlig som jeg er. Jeg har mellomfag i natur- og kulturlandskapsgeografi NTNU, en bachelor i økologi og en master i naturforvaltning. Underveis i studietiden har jeg jobbet som feltassistent ute i felt for flere ulike forskningsprosjekter og benyttet muligheten til flere utenlandsstudier av kortere og lengre varighet. Første jobben etter jeg var ferdig med studiene jobbet med verneområdeforvaltning og biologisk mangfold hos Fylkesmannens miljøvernavdeling i Sør-Trøndelag. Samtidig med at jeg har jobbet har jeg tatt årsstudier i Kultur- og naturminneoppsyn og Miljøledelse ved HINT på Steinkjer.

Hva er aktuelt for deg i dag? 

Nå jobber jeg som miljørådgiver i Grong kommune med allsidige arbeidsoppgaver innen vilt- og fiskeforvaltning, verneområdeforvaltning, forurensning, vannområdesekretariat, motorferdsel, kulturminneforvaltning, tilrettelegging for friluftsliv m.m. På fritida går det mye i ulike former for friluftsliv, og ellers i varierende grad av fritidsaktiviteter som fins der jeg bor. Badminton, swingdansing, Røde Kors, frivillig arbeid og liker å gjøre ting sammen med venner.

Hva har året på Toppen betydd for deg? 

Etter et drømmeår med bare friluftsliv, så innså jeg på slutten av skoleåret at selv om det var helt magiske og fantastiske minner fra de ulike turene, så var det også noe jeg kunne fortsette å drive med resten av livet, slik som jeg gjorde også før folkehøgskolen. Men jeg/vi kom aldri til å være samlet absolutt alle sammen og ha den samme spesielle stemningen igjen. Både vi og foreldrene våre kan le av at vi som unge voksne kanskje aldri hadde grått så mye som når vi skulle si ha det på slutten av året, men selv om jeg har kontakt med noen så savner jeg fortsatt folkene, samholdet, og alt det artige vi fant på 10-15 år seinere også. Det ble et veldig tomrom etter at vi skulle skilles fra absolutt alt og alle som hadde vært både hjem og familie et helt år! Kan si mye klisjeaktig om at man finner seg sjøl osv, men det er faktisk mye av det som skjer, at man får muligheten til å utfolde seg på alle mulige arenaer i et trygt miljø hvor ingenting er flaut eller for mye galskap. Jeg gjorde et aktivt valg med å velge en skole som hadde mange ulike linjer med mest mulig annet enn friluftsliv også, for å ha muligheter for flere og mer varierte valgfag. Endte opp med å prøve og bli veldig glad i ting som jeg ellers kanskje aldri hadde turt utenfor folkehøgskolebobla.

Jeg tror den unike lærerstaben som gir så mye av seg selv og 2.årselevene legger grunnlaget for et unikt miljø. Det året føltes det som om vi var de eneste og beste elevene som hadde gått på Toppen, men sannheten er jo at det kommer nye elever og dannes et like godt miljø hvert år. Alle følte seg likestilt og trygg, og samtidig tør man å være seg selv mye mer og på en helt annen måte enn hva vi tør ellers i en oppvekst som består av krav både sosialt og faglig, og mye handler om å lykkes.

Hvordan tror du at tiden på Toppen har påvirket dine valg fram til nå?

Selv om jeg hadde en stor interesse for naturfaglige tema både på skolen og privat fra før, så tror jeg helt klart det har påvirket mine valg til å tørre å finne og utnytte alle mulighetene som har kommet, stole på at det blir bra og ikke være redd for å kaste meg uti ting. I tillegg til å lære mye om meg sjøl og alt jeg faktisk fikk til, så fikk vi jo en masse kunnskap praktisk og teoretisk både faglig, sosialt og samfunnsfaglig. Det er ytterst sjelden man angrer på ring man gjør, man angrer jo mest på det man ikke gjorde likevel. Og begge årene har nok i stor grad påvirket meg til å være selvstendig og ha troa på at jeg får til ting, selv om jeg kanskje ikke har prøvd det før. Alt dette er veldig viktig om man skal jobbe i en såpass tverrfaglig bransje som min. Som naturforvalter og miljørådgiver så jobber jeg med mange ulike fagområder og veldig mange ulike mennesker. Uansett så jobber jo alle i et arbeidsmiljø, og der kan man ha veldig god nytte av et år der man har lært seg å leve og samarbeide med masse forskjellige folk som man ellers kanskje ikke hadde blitt kjent med.

Hvorfor skal man gå på folkehøgskole? 

Fordi det er en unik mulighet man ikke bør gå glipp av, det er uante muligheter for å dyrke spesielle interesser et helt år. Og man ender opp med å få en unik kompetanse som er mye større enn det man hadde ant, og som man får bruk for resten av livet. Det er fullt mulig å gjøre minst mulig ut av et år på folkehøgskole også, men da må du jobbe hardt for det å ikke bli revet med av alle folkene og engasjementet i folkehøgskolebobla!

1910463_11436880011_8645_n             GOD JUL  og Godt Nytt År til alle sammen!

Hilsen Brit-Agnes Buvarp 
Vefsn Folkehøgskole 1999-2000/ 2003-2004