Hva lærer du på folkehøgskole?

Skrevet av
22/5/2023

Det er mai, og nok et elevkull har forlatt oss på Toppen. Det blir tomt i peisestua, stille i matsalen og ingen latter høres lenger i trappa. Og når det blir tomt, så blir vi sittende og tenke på elevene. De mange fantastiske menneskene som har blitt en del av Toppenfamilien opp gjennom årene. Men hva sitter de igjen med, sånn i ettertid? Vi har snakket med Mina Andrea Odberg Pladsen, som var elev hos oss i 2020-21.

Hva har Toppen betydd for deg?

Toppen har betydd mye for meg, og er et minnerikt år som er fullt av mye glede, utvikling og lærdom. Det var her jeg for første gang bodde med en roomie, og delte bad med 4 andre i et ganske lite og trangt internat.

Hva lærte du?

Hva var det man ikke lærte? Vi lærte hvor viktig det er med morgenvasken hver uke, hygiene. Å bo oppå helt nye mennesker. Gi og ta. Godta at man må tilpasse seg de rundt deg og akseptere og godta ulikheter i form av personligheter, ferdigheter, kompetanse og hobbyer. Alt i alt så er alle som bor på folkehøgskole en stor familie, enten du vil det eller ikke. Hvert enkelt individ, både lærere og elever er med på å forme denne morsomme og rare, men mest av alt det trygge miljøet og folkehøgskole-følelsen.

Lærer man noe faglig på en skole uten pensum og eksamen?

Du lærer ekstremt mye! På fjellsportlinjen har vi flere kort, brattkort og våttkort, som vi fikk gjennom aktiviteten vi holdt på med. Mest av alt lærer man også som jeg sa tidligere, å se hverandre selv om man er forskjellige. Både når det kommer til kulturer og hobbyer.

Hva har du hatt bruk for senere?

Vaskingen har kommet godt med! Og det å være spontan. Og ellers alt vi lærte på linjen.

Hva fikk du med deg fra Toppen som du kanskje ikke ville hatt ellers? Er folkehøgskole bortkastet, bare strikking og barnehage?

Folkehøgskole er noe som burde vært normalt og pålagt etter videregående. Det å ta et pauseår og møte helt nye egne venner er noe spesielt. Dette er det tryggeste stedet en kan dra etter vgs. Du driver med det du ønsker, uten å sitte lese kjedelig teori og evt måtte pugge deg opp til en eksamen. Strikkingen er kosestunder etter man har vært ute og gjort ting med linjen sin, klatret opp en fjellvegg eller padlet ned en elv for første gang. Skolen er et hjem hvor du kan være deg selv, og for første gang tørre å måtte være deg selv, og bli godtatt for akkurat den du er, uavhengig om du har rosa eller blondt hår. Dette er stedet hvor du finner ut hvem du er, helt uten familie og hjembyen, kanskje med konkurranse og dømmende blikk hvis du skiller seg ut. Folkehøgskole lærer deg at du kan være deg selv og bli godtatt for den du akkurat er. Jeg tror og mener folkehøgskole har vært en veldig viktig del av livet mitt, og jeg skulle gjerne vært i denne «barnehagen» i mange, mange år.

Hva har du gjort etter Toppen?

Nå er det to år siden jeg var ferdig på Vefsn Folkehøgskole Toppen. Etter folkehøgskolen tok jeg et årsstudium i Interkulturell kommunikasjon i Kristiansand. I høst flyttet jeg hjem, begynte å jobbe som BPA assistent og som badevakt, for å tjene og spare penger. Jeg har akkurat kommet hjem fra en fantastisk, spennende og lærerik tur med Ronja, som jeg gikk i klasse med på Fjellsport og Kajakk. Vi har nemlig vært på en etterlengtet backpacking i 2,5 mnd i Asia.

Vi på Toppen takker for praten, og ønsker Mina en nydelig sommer og lykke til på nye eventyr!