fbpx

Elevene testes

I Vefsn Kommune har smittevernlegen bestemt, at alle elever som begynner på folkehøgskole skal testes for covid-19.

Vi på Toppen er veldig glade for at vi får sjekket alle elevene som kommer hit. Det gjør at vi raskere kommer i gang med undervisningen, og at alle kan være trygge .Vi er i gang med testing av de første elevene på skolen, og har «testsenter» i gymsalen. I dag var det stipendiatene og 2 elever fra utlandet som ble testet.

Joaquin Vollmayer fra USA sitter i karantene på skolen, og ble testet i dag. Han har jobbet hardt med å komme seg til Norge, og er kjempemotivert for å starte opp 🙂

Juli

Sommeren på Toppen er ei fin tid. Da jobbes det med alt vi ikke har fått tid til før, legges planer for nytt skoleår, og så dukker det alltid opp en trivelig «gammel» elev eller to på tunet.

Sommer på toppen

Snekring, maling og vedlikehold hører sommeren til. Etter at kjøkkenet avviklet catering og brødbaking, gikk vi i gang med utleie av husene våre på Toppen Panorama Airbnb. Det har gitt oss nye erfaringer og mange nye bekjentskaper. Vi fikk hjelp av Selina Falck, som har vært elev her.

Sp: Hvordan har du hatt det på Toppen i sommer?

Sv: Jeg har hatt det utrolig kjekt på Toppen! Jeg må jo være heldig som kan få lov å jobbe på en slik fantastisk arbeidsplass, med ett så stort og flott område, og ikke minst få oppleve de nydelige solnedgangene som er her på kveldstid med en fantastisk utsikt! Så er det jo artig å kunne bidra til at gjestene har det de trenger, og eventuelt være der hvis de skulle trenge noe mer.

Sp: Hvordan er Mosjøen som sommerby?

Sv: Jeg vil si at Mosjøen er litt av en sommerby. For her kan man få oppleve litt av hvert! Alt fra Zipline, Via ferrata, Grottevandring til å gå i den spektakulære Sjøgato. Eller bare bade på den mest spektakulære badestranda i Mosjøen (Bystranda). Så Mosjøen er en super sommerby. Jeg anbefaler alle å reise innom!

Sp: Hva skal du gjøre nå da?

Sv: Jeg er usikker på hva som skjer nå. Det eneste jeg vet, er at jeg skal bruke året på å ta opp ett fag mens jeg jobber! Hvor jeg skal gjøre det hen, det vet jeg ikke enda. Men det blir enten ett år til i Mosjøen, eller så tror jeg kanskje jeg reiser heim til Molde igjen! Det spørs hvor jeg får det beste jobbtilbudet Men før den tid så skal jeg ha fri, og da blir det både en tur innom   heimen og hyttetur!

Gamle elever

I løpet av sommeren har det vært flere tidligere elever innom og hilst på oss. Det er veldig trivelig å treffe alle igjen, enten det er 20 eller 2 år siden de gikk her. Hege og Andreas gikk her for 6 år siden, og tok et stopp innom skolen på vei fra Tromsø til Trondheim. Nå er de ferdig utdannet og klare for å begynne å jobbe. Vi ønsker dem og alle våre andre, lykke til med nye eventyr til høsten!

Nytt skoleår

I sommer har vi også brukt mye tid på å lage en COVID-19 smittevernplan, og endre våre rutiner for oppstart av skoleåret. Det er mange detaljer som skal på plass for at vi skal få en trygg og god oppstart for alle.

Vi legger opp til en puljevis ankomst, som gir oss ro og oversikt i oppstarten. Etter hvert håper vi jo at ting skal normalisere seg, men hygiene og avstand vil nok være godt forankret i alt vi gjør gjennom hele året.

Vi har også tilsatt 3 nye lærere i løpet av sommeren. Det blir spennende med nye kollegaer og vi gleder oss til å møte dem. Vi kommer til å presentere alle sammen i bloggen etter hvert 😊

Ha det godt så lenge!

Melding

4 + 9 =

Mai

Nå ser det ut til at sommeren har nådd hit på Helgeland. Vi er klare for varme og fine dager. Men på Toppen stopper det ikke opp selv om solen skinner. Vi forbereder nytt skoleår, baker brød og har sommerutleie på Toppen Panorama.
Du kan lese hele nyhetsbrevet her: Mai 20

AVSLUTNING SKOLEÅRET 2019-20

Den 9. mai hadde vi offisiell skoleavslutning for årets kull, direktesendt via facebook. Kvelden før hadde stipendiatene mimrekveld på samme vis, og det ble ei kjempefin stund. Det var veldig vemodig å ta farvel på denne måten, og vi skulle så gjerne sett at dette året ikke endte som det gjorde.
Vi hadde en fantastisk fin gjeng hos oss i år! <3

Oppstart skoleåret 2020-21

Vi planlegger oppstart til vanlig tid for elevene, men det blir trolig ankomst til skolen over en lengre periode enn vi pleier å ha. Det er for å ha bedre kontroll over smittevern i oppstarten. På hjemmesiden har vi opprettet en side med informasjon ang oppstarten og skoleåret.

SOMMEREN 2020

Koronasituasjonen har gitt oss mange nye utfordringer, og gjort at vi har måtte tenke nytt. Og når man blir tvunget til å se nye løsninger, så kommer det mye bra ut av det. Vanligvis har vi faste sommerkurs hos oss, arrangert av Sommermusikkskolen (NMF)og Toppenkurset. Disse kan ikke gå helt som planlagt, så da har vi gått nye veier i sommer. Blant annet har kjøkkenet drevet med catering. Nå er vi også i gang med airbnb, og leier ut husene våre i sommer.

Du kan lese hele nyhetsbrevet HER.

Melding

10 + 13 =

Mars/ April

Dette ble en periode med en overraskende vending for oss alle sammen. Hvem kunne tro at COVID-19 skulle overta styringen i verden og ikke gi oss muligheten til å følge elevene ut skoleåret?

MERKELIGE TIDER

Du kan lese hele nyhetsbrevet her: Mars 20

Den 12. mars fikk vi som alle andre skoler, beskjed om å stenge ned og sende elevene heim. Det å få skoleåret avbrutt så brått og uventet har vært tungt. Og det har gitt oss utfordringer på mange ulike måter. Undervisningen har gått fra å være nær og samtalebasert, til å bli digital og fremmed for mange. Men lærerne har slått seg ut av den ene komfortsonen etter den andre, og gitt elevene nye minner og opplevelser fra TOPPEN. Alle tenkelige digitale plattformer har vært tatt i bruk, og vi har hatt undervisning som planlagt. Om noe redusert.

hjemmeskole

Det var også dessverre noen linjer som ikke kom seg på studietur som planlagt, blant annet Friluftsliv LETT. Andre linjer rakk det akkurat, men ble sittende i karantene på skolen etter de kom hjem. Den 15. mars var det bare elever i karantene igjen på skolen og de andre var reist heim.

Da elevene reiste, tok de selvfølgelig ikke med seg alle sakene sine. Vi trodde jo da at vi skulle få dem tilbake før sommerferien. Slik ble det ikke, så nå kommer det elever puljevis for å pakke ned rommet. Vi kommer også til å sende noe med post. I tillegg har vi tilbudt oss å kjøre sørover med buss, sånn at det kan hentes saker langs veien.

I RUTE FOR SKOLEÅRET 2020-21!

Vi har gode søkertall og linjene begynner å fylles opp, og vi planlegger for oppstart som vanlig i slutten av august. Det er klart at det ennå er en del uavklarte spørsmål, men folkehøgskolene har lagt ut en blogg om neste års oppstart som var fin. https://www.folkehogskole.no/blogg/folkehogskole-til-hosten Om noen ønsker å snakke med oss om noe, så er det bare å ta kontakt.

I vår kommune er det ennå bare oppdaget ett smittetilfelle, noe som gjør at stressnivået er på et overkommelig nivå. Vi har et godt samarbeid med smittevernlege i kommunen, og vil legge til rette for det som trengs for en trygg skolestart til høsten.

AVSLUTNING SKOLEÅRET 2019-2020

For årets kull planlegger vi skoleavslutning lørdag 9. mai. Denne er under planlegging og vi bli en digital og forhåpentligvis live sending, med stipendiater og personale til stede på skolen. En skoleavslutning på folkehøgskole er alltid tårevåt, og mye tyder på at den i år om mulig vil bli enda mer emosjonell. Vi savner elevene og tenker på dem hele tiden. Vi håper at alle har det bra og at vi «ses» på avslutningen.

NYTENKNING PÅ KJØKKENET:

Vi har til nå unngått permitteringer, og påsken gikk med til å planlegge nye måter å holde driften i gang på. Det har for det meste dreiet seg om kjøkkendriften vår. Men med sporty og dyktige kokker, har vi nå startet opp cateringvirksomhet fra Toppen mat og internat. Her selger vi brød, rundstykker og knekkebrød. Og i tillegg middag, med en vegetarrett hver dag. Det går over all forventning og vi er SÅ stolte over hele kjøkkengjengen!

Vil du vite mer om det vi holder på med, så kan du følge oss på Instagram og Facebook @vefsnfhs. De fleste linjene har også IG-kontoer der de viser sine opplevelser gjennom året.

Ha det godt og ta vare på hverandre så lenge!

Februar

Det er mye å glede seg over om dagen. Vi har fått ny rektor, sola har begynt å titte fram og vi har meget gode søkertall for neste skoleår.

LYSERE TIDER

Les hele nyhetsbrevet Februar 20

Når vi nå snart forlater februar måned, er det merkbart lysere og lengre dager på Helgeland. Det er godt å merke at mørketida er over, og at lyset vender tilbake. Med det kommer også mer uteaktivitet og flere studieturer på Toppen.

Nettserie og Film, E-sport og Fotball har Berlin på programmet i disse dager. Berlin er et aktuelt og spennende reisemål for flere linjer. Vi gleder oss til rapport når de kommer hjem og følger med på Instagram i mellomtiden.

Etter hvert blir det Frankrike og Polen som får Toppenbesøk 😊

I RUTE FOR SKOLEÅRET 2020-21!

Vi har en jevn strøm med søknader, noe som lover godt for neste skoleår. Og vi er allerede godt i gang med å legge til rette for høstens kull. Vi vil få noen omrokkeringer i personalet, både i administrasjonen og blant pedagogisk personale. Det betyr at vi vil lyse ut en stilling eller to i vår, så følg med!

Les hele nyhetsbrevet Februar 20

Januar

Det skriver januar 2020 og vi har kommet godt i gang med andre semester. Vi tok imot 10 flotte elever på halvårskurs vår nå på nyåret, og vi ønsker dem varmt velkommen.
Les hele nyhetsbrevet her:

Nytt fra Januar 2020

Linjene Idrett ALT var på treningsopphold på Club La Santa første uka i januar, og hadde ei strålende fin uke. Fjellsport og Kajakk NZ er nå på vei hjem etter tre uker med eventyr på New Zealand.

GODE SØKERTALL FOR SKOLEÅRET 2020-21!

Vi er klare for å ta opp elever til neste skoleår, og kontorleder Vibeke Solbakk sjonglerer søknadene. Med en økning i søknader på over 40% sammenlignet med i fjor, kan noen linjer fylles ganske raskt. De som allerede har søkt får vite om de får plass den 1. februar.

Derfor valgte de folkehøgskole

Det har aldri vært mer populært å gå på folkehøgskole! Nå slår søkningen til neste skoleår alle tidligere rekorder.

Vi tok en prat med noen av årets elever for å høre om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les mer i bloggen.

Lærer i film med ny seier

Igjen har Simen Nyland gjort seg bemerket i det nordnorske filmmiljøet. I januar vant han pitchekonkurransen «Storm Fra Nord» under Tromsø Internasjonale Filmfestival. Det er bare å gratulere! Les mer i bloggen.

November

Nå har vi holdt på her i tre måneder, men med alt som har skjedd skulle man tro det har gått dobbelt så lang tid. Det er det som er noe av magien med folkehøgskolen. Den har nesten sin egen tidssone.

Les hele nyhetsbrevet
nytt fra November 2019

VINTER OG MØRKETID

Nå har vinteren definitivt tatt over for høstmørke dager. Vi har fått et fint teppe av nysnø i Mosjøen og dagene er korte. I november har vi løftet blikket, og blant annet hatt elevkveld, byttet linjer og vært på linjeturer.

FRA BLOGGEN

Klatring i Norges største klatrehall

Denne gangen pakket vi sekken full av klatreutstyr, og kjørte til Bodø by. Sommeren 2019 ble det bygd ferdig Norges største klatrehall i Bodø. Det er en helt ny hall med stort buldrerom, klatrerom og hyggelig personale som hjelper til med det vi spør om.

London Baby

TeaterLaptopmusiker, Band og Sceneproduksjon, bestemte seg denne høsten for å ta den årlige linjeturen sammen til selveste London. Med disse linjene kombinert ble det cirka 30 elever, noe som satte et godt utgangspunkt for en begivenhetsrik tur.

Oktober

En god oppstart på skoleåret 2019-20

Selv om det alltid er noe når en er såpass opp i årene som Vefsn Folkehøgskole, så må vi slå fast at vi har kommet godt i gang med vårt 120ende skoleår på TOPPEN. Ny rektor har vi også fått på plass, og nå gleder vi oss til å bli kjent med henne 🙂

Les hele nyhetsbrevet
nytt fra Toppen Oktober 19

Samhold gjennom aktivitet

Allerede andre skoleuken skulle de ulike linjene på Vefsn folkehøgskole Toppen splittes opp og omgivelsene endres. Vi skulle på overlevelsestur i skogen! (les mer i bloggen)

HelgeLan slår til på Helgeland

I høstferien arrangerte elevene på E-sport linjen vår en LAN på skolen. Det ble satt opp rollespill, boder med alt fra mat og drikke til en egen salgsbod for ulike spillprodukter. Det var duket for en fantastisk helg med masse gaming for både små og store! (les mer i bloggen)

Jeg anbefaler virkelig å gå på folkehøgskole. Man møter utrolig mange hyggelig og spennende folk som man lett blir kjent med. Folkehøgskole er fem stjernes!

– Jon Kristian Sørby, halvår Fotball 2019

Siste fra BLOGGEN

Politikere på besøk

I anledning Arbeiderpartiets møte i Mosjøen i går, ble vi kontaktet av varaordfører Rune Krutå (AP) og spurt om vi kunne tenke oss å ta imot politikerbesøk på skolen. Besøk synes vi alltid er hyggelig å få, så det sa vi selvfølgelig ja til. Og dermed fikk vi gleden av...

TV-Aksjonen 2020

TV-aksjonen 2020 Her på Vefsn Folkehogskole har vi som tradisjon at elevene deltar i TV-aksjonen. Tidligere har elevene organisert åpen skole og gått som bøssebærere, men pga. korona har skolen i år valgt å gjøre det litt annerledes. Vårt bidrag til TV-aksjonen kom i...

Send oss en melding

8 + 12 =

VEFSN FOLKEHØGSKOLE TOPPEN

Odin Benumsvei 21, 8665 Mosjøen
Telefon: 75 17 24 11
toppen@vefsnfolkehogskole.no

Ta gjerne kontakt med oss!