Velkommen til Mosjøen

Mosjøen er byen «Midt i Norge». Like langt unna Nordkapp som Lindesnes.

Mosjøen – Norges største småby

Mosjøen ligger sentralt på Helgeland, helt sør i Nordland fylke. En urban småby der det meste er tilgjengelig. Elevene våre blir positivt overrasket når de kommer hit. Det er enkelt å reise til Mosjøen både med bil, tog og fly.

Med Fly

Flytid fra Oslo ca 1,5 time. Flyplassen ligger15 minutters kjøring fra skolen.

Med Tog

Jernbanestasjonen ligger enda nærmere,ca 5 minutter med bil.

Vefsn kommune har 13 000 innbyggere og har alle tilbud som betyr noe for deg som er ung. Vi har mye spennende å by på innen kultur: konserter, festivaler, kino, teater, kurs, multiproduksjoner, bildekunst. Her er Kulturhus med flere saler, ulike konsertlokaler og kafeer som stadig byr på hyggelige overraskelser. Det skjer noe hele tiden i Mosjøen.

Toppen

Skolen har ellers en fantastisk beliggenhet for turer, enten du er ute etter en skikkelig utfordring eller du har mest lyst til å tusle av gårde. Både kyst og høyfjell er i umiddelbar nærhet, og det er mange merkede turløyper og toppturer å velge mellom. Du kan sette deg i kajakken like nedenfor skolen, fyre bål i fjæra eller jogge opp på fjellet om du heller vil det.

Her finnes svært gode idrettsanlegg, svømmebasseng, alpinbakke, flere langrennsløyper, bowling, treningsstudio med mer. Kunstgressbane rett nedenfor skolen. Aktivitetspark med paintballbane. Sherpatrapp og Via Ferrata opp Øyfjellet. I fjor sommer fikk vi også Mosjøen Bystrand på plass rett nedenfor skolen.

Skolen ligger sentralt og bare 5 minutters gange fra skolen finner du flere matbutikker, restauranter og bensinstasjoner. I byen kan du handle på Sjøsiden Senter, tusle rundt bygatene, i bruktbutikkene eller sette deg på en av de mange kafeene og prate med gode venner.

Mosjøen er en fin by å bo i. For oss som bor her. For deg som skal være på Toppen ett år.

Velkommen til Mosjøen!