Dagliglivet

Under ser du hvordan timeplanen ser ut i vanlige uker. Det vil kanskje bli noen justeringer for neste skoleår, men timeforholdet vil være det samme. De fleste valgfag foregår på ettermiddag/ kveld. En del linjeaktivitet forutsetter også jobbing på kveldstid. Vi deler skoleåret i 5 perioder, noe som vil medføre noen endringer i planen gjennom året.

vefsn tidsplan

Praktiske Opplysninger

Vi har et kjøkken i tilknytning til elevstua som kan benyttes hvis du ønsker å lage deg en matbit selv. Her gjelder prinsippet om å rydde etter seg selv.

På skolen vasker du klærne på et felles vaskerom, som alle elevene bruker. Vaskemiddel får du av oss. Det kan være lurt å merke klærne før du kommer, slik at de ikke så lett blir forvekslet.

Det er ikke tillatt å ha med seg kjæledyr på skolen. Røyking kun på anviste plasser (gjelder også elsigaretter).I løpet av året er det undervisning/ arrangement ca annenhver lørdag og 4-5 søndager.

Skolen er åpen til vi låser kl. 23.00 (til vanlig). Det er vel nærmest en forutsetning for å trives på en folkehøgskole at en vet å benytte seg av denne muligheten. Noen av undervisningsrommene er tidvis bortleid til kurs og lignende, men det er likevel god tilgang på de fleste rom også utenom ordinær undervisningstid.

Som elev på folkehøgskole må du ta en del ansvar for fellesskapet, både sosialt og praktisk. Det innebærer også arbeid på dugnad og kjøkken/ internattjeneste. Ut over disse fellespliktene er selvsagt renhold og orden på eget rom og bad/wc ditt ansvar.