Work at Music på linjetur til London!

Klassetur!

London-Gjengen samlet utenfor hotellet der vi bodde!

En lang reise ifra Mosjøen , fire linjer dro på linjetur samtidig!

Work at Music, Nettserie, Skuespiller og LLS  startet sin reise Søndag morgen, og hoppet på en 5 timers lang busstur sørover, forbi Verdal og ned til Værnes Flystasjon.

En busstur fullstappet av Toppen elever ,alle i godt humør , er det noe mer å si om det egentlig? En minnerik busstur, med masse latter, noen som ble bilsjuke (inkludert meg ..) Men når man er i godt selskap, og har det moro – går tida veldig fort .

Vi ankom Værnes på ettermiddagen, der vi på WorkatMusic ble sendt til en annen Gate enn våre medelever, deres fly gikk til Stockholm. Vårt fly gikk med en mellomlanding i Oslo og til Heathrow, en av Londons 5 store flyplasser.

Alt i alt bestod turen nedover av en god del godt humør, et veldig opptatt busstoalett, og glede.

 

Jeg kan godt si litt om dagene våre, hva vi spiste, hvor vi spiste , hva alle gjorde til enhver tid, men det er absolutt ikke det kuleste vi gjorde!

MANDAG

En liten “turist” tur i London, også på konsert med Matt Woods, som spilte fete låter, med en trommis på drumpad , to keyboards og masse looping av vokal!

 

TIRSDAG

En utrolig inspirerende dag som startet med en Masterclass av Robert Johnson, deretter en tur til Denmark street, den beste gata i hele London , etter min mening .

Vi avsluttet dagen på Ronnie Scott`s Jazz Club der vi så selveste Simon Phillips og Greg Howe !

 

ONSDAG

Vi våknet alle i sjokk fra gårsdagen, en hel dag bestående av utrolig bra musikk, inspirasjon og fristelser i Denmark Street, denne dagen var satt til en “fridag” , der noen dro irundt og opplevde London, dro på musikal, eller var på hotellet – og noen dro på enda en konsert!

Noen dro på musikalen “The Book of Mormon”, og ifra dem kunne det oppsummeres veldig enkelt : “Jeg lo i 2 timer i strekk”, og “Absolutely hilarious”.

Meg selv, Fredrik, Alf Marius og noen elever var sultne på mer musikk, og valgte da å dra på enda en konsert. På billettene sto det tre artist navn : “Kops” , “Rahh” og “Mansionairy”.  En dritfet konsert 😎

 

Torsdag

Opp og hopp ! Det ble en sein kveld på alle sammen, med konserter, musikaler og lange samtaler bestående av fabelaktige historier. Dagen min startet med en spurt ned til frokost, der jeg spiste noen skiver med toastet brød , uforsiktig påsmurt med Nutella, jeg var spent!

Men det var ikke bare jeg som var spent, Laptop-gutta skulle idag på Point Blank ! Der de fikk en guidet tur gjennom skolens fasiliteter.

Senere på kvelden dro vi på en konsert med bandet And So I Watch You from Afar , en helt RÅ konsert .

FREDAG

Hjemreise, opp tidlig , vi hoppet på The Tube i retning Heathrow, landet i Oslo , fløy videre til Værnes, danset inn på bussen , rullet nordover , forbi Verdal, og pustet ut etter vi ankom Mosjøen natt til lørdag.

En strålende, utrolig og fantastisk tur. Vakre folk, fine opplevelser, tusen takk!
Alt og litt til, minner for livet

 

Fremover skal vi på WaM øve til en stor konsert vi skal spille her på Toppen.

Vi sees!

Pål og Alf

Hilsen Pål, 2.årselev på Work at Music

 

Bli kjent med en ukjent

Vi har nå hatt en Tematime , og dit kom det mennesker fra forskjellige land, kulturer og religioner som går på norskopplæring i kommunen.

Elevene på Toppen og alle gjestene ble tatt med på en «speed date» for å bli kjent . Vi snakket med Pål og Espen etterpå.

Hva tenkte dere når dere hørte at det skulle komme ca 40 mennesker hit, og dere skulle bli kjent med noen av de ? 

Først trodde vi at Ulf (lærer) tullet. Dette må jo ha vært litt av en jobb og en god del planlegging, men på Toppen så blir man jo aldri overrasket!

Espen: Det virket jo spennende. Og for meg så er det ikke like enkelt å møte , rettere sagt «tvangsmøte» nye, helt ukjente mennesker.

Pål : Jeg tenkte jo med en gang at dette ble en kul dag. Jeg liker jo å treffe nye folk ,og lære nye ting, og som tidligere sagt – jeg ble veldig overrasket!

Hvordan var det å sette seg ned med noen fra en helt forskjellig bakgrunn?

Espen: Først så var det litt kleint, men den personen jeg snakket med var flink til å prate, og fortalte ting ifra livet sitt som jeg ikke kunne se for meg . Shaban , ifra Syria – Arabisk , fortalte om livet sitt i Syria, hva han jobbet med, studerte og reisen han hadde hatt til Norge.

Pål: Jeg gledet meg til å spørre om alle ting, så fikk raskt kontakt med Helen og Khaled , som også var ifra Syria – men var Kurdisk. De fortalte om livet i Syria, reisen til Russland, livet der, og reisen til Norge.

Lærte dere noe nytt ? 

Vi lærte litt om livet i Syria og forskjellene mellom der og i Norge. Vi lærte litt om språket , og hvor dumt det egentlig er i Norge, der vi veldig sjeldent tar kontakt med ukjente mennesker. Det kan vi egentlig bli litt flinkere til…

 

 

TOPPENTIPS fra kokken

Hver onsdag serverer kjøkkenet vegetarmiddag og ukens Toppentips fra kokken er FYLTE TOMATER. De gjør seg kanskje ikke så godt på bilder, men smaker utrolig godt 😉

Når man skal lage middag hver dag er det lett å gå i de samme sporene, så nye ideer og gode tips blir alltid godt mottatt. På kjøkkenet hos oss gjør kokkene sitt beste for å servere god og variert mat til elevene. Tilbehøret skal også varieres, og her er ukens tips fra kokken.

Fylte tomater

8 tomater
1 løk (hakkes)
2 fedd hvitløk (hakkes)
4 ss linser (kokes som anvist)
litt revet ost
Snitt over toppen på tomatene og ta ut kjernen. Ha i blandingen av løk, hvitløk og linser. Topp med litt revet ost.
Stekes i ovn på 150 grader i ca 10 min.
Ha riktig god middag 🙂

På vei mot en master i drama og teater

Julie Christensen Valla har på en måte vokst opp med Toppen, siden mamma Brit har vært lærer her i mange år. I dag er hun på vei mot en master i drama og teater, og nå har hun vært  på skolen for å gjennomføre et prosjekt med klassen Skuespiller – film og teater

Hvilken utdanning og erfaringsbakgrunn har du innen drama/teater?

Jeg har en bachelorgrad i drama/teater fra Høgskulen i Volda, et årsstudium i PPU med drama/teater fagdidaktikk og holder nå på med mitt siste år på masterstudiet ved NTNU. Noe som også var grunnen til mitt besøk på Toppen – nemlig å gjennomføre mitt praktiske masterprosjekt! Ellers startet jeg med drama og teater som elev ved Vefsn Kulturskole, før jeg etter endt videregående startet på folkehøgskole med fagretningen teater og film. Siden har jeg også jobbet som drama- og teaterpedagog for noen barnegrupper samt gjort ulike prosjekter knyttet til faget mitt.

Når bestemte du deg for at du ville studere teater?

Det bestemte jeg meg for etter et år på folkehøgskole. Året på folkehøgskole der jeg fikk utforske drama og teater på mange ulike måter gjorde meg nysgjerrig på å lære mer. Etter tre år med allmenn videregående følte jeg meg endelig hjemme igjen, i kunsten og på scenen. Og valget om å fortsette ble derfor helt naturlig.

Hva har du gjort på Toppen disse tre ukene? Kan du beskrive prosjektet ditt for oss?

I mine tre uker på Toppen gjennomførte jeg et drama/teater-pedagogisk prosjekt der målet var å undersøke hvordan elevene jeg jobbet med uttrykte seg selv og sin personlige og performative identitet gjennom lek og improvisasjon med ulike formspråk. Jeg hadde et ønske om å ha elevene i fokus, og at deres egne tanker, idéer og erfaringer skulle få komme til liv gjennom de ulike workshopene jeg hadde med dem. Vi arbeidet i hovedsak med tre ulike formspråk: Tekst, fysikalitet og objekt- og materialbruk, og til dette arbeidet hadde jeg valgt å bruke lek og improvisasjon som metodeplattform. Her hentet jeg spesielt inspirasjon fra Viola Spolin og hennes teaterleker- og teknikker.

Hvordan ble du tatt imot?

Jeg ble tatt imot veldig godt! Over all forventning egentlig. Klassen var så åpne og fine å ha med å gjøre og jeg stortrivdes med å gjennomføre prosjektet med dem! Så godt at jeg til og med felte et par tårer på flyet hjem.

Hva har vært mest utfordrende?

Det mest utfordrende gjennom denne prosessen har vært å holde styr på forskningsdelen av prosjektet. Det kunne små ting som å huske på å ta opptak av refleksjoner eller filme deler av undervisningen for å ha noe å jobbe ut fra senere eller det kunne være litt mer viktige ting som å huske på å reflektere over og under undervisningen. Jeg kunne stille meg selv spørsmålet ”svarer jeg på problemstillingen nå?” under økten og bli usikker på både meg selv og prosjektet hvis jeg ble i tvil om svaret. Det å skrive refleksjonslogg etter hver eneste økt var også tidkrevende, og etter ni workshopper med elevene endte jeg opp med 50 (!!!) sider refleksjonslogg. Forhåpentligvis vil dette i alle fall bli til hjelp senere i fasen!

Dere har jobbet med personlige tema, hvordan har det vært?

Det har vært fint og utfordrende på samme tid, men mest av alt har jeg opplevd det som en styrke og en viktig del av prosjektets og elevenes utvikling. Elevene har fått åpnet opp og delt en hel del, av både lyse og mørke ting. Det at elevene har fått arbeide ut fra seg selv, og delt så mye, har jeg opplevd som positivt og styrkende. Jeg har deriblant opplevd at det har skapt en større trygghet både for enkeltmennesker i gruppa, og for gruppa som helhet. Personlig har jeg opplevd det som en gave å få lov til å arbeide med disse elevene på en slik måte. Det har gitt meg mye ny erfaring som jeg tror vil bli veldig viktig for meg videre, både som kunstpedagog og som medmenneske.

Har denne perioden påvirket deg på noen måte? Viktigste erfaring?

Ja, absolutt! Denne perioden har lært meg mye om hvordan jeg er og vil være som lærer, og den har gjort meg tryggere på at jeg kan hvis jeg vil. Jeg har en tendens til å føle at jeg ikke får til, eller ikke kan, og denne prosessen har vært styrkende i så måte. Min mor bruker å si at jeg bør være flinkere til å følge Pippi-prinsippet: ”Det har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til!” Og selv om det har vært utfordringer langs veien har jo dette vært en setning som har vært beskrivende for prosessen min, og er også en erfaring jeg vil ta med meg videre inn i neste prosjekt.

Hva var ditt beste øyeblikk?

Den er litt vanskelig… Det har vært så mange! For eksempel når elevene fremførte sine egenskrevne monologer for første gang. Da var jeg så stolt, imponert og rørt at jeg ikke visste hva jeg skulle si. Eller under min praktiske eksamen, når jeg så at elevene virkelig ga alt for at det skulle gå bra. Eller alle de samtalene jeg har hatt med enkeltelever om viktige, men vanskelige tema. Det har virkelig vært en ære å få jobbe med denne gjengen, så jeg er egentlig bare glad for alle øyeblikkene vi opplevde sammen!

Hva gjenstår nå på masterprosjektet ditt?

Nå gjenstår det en lang tanke- og skriveprosess. Men fordi jeg fikk med meg så mye praksiserfaring fra Toppen har jeg heldigvis nok å skrive om, så jeg tror veien videre vil bli lettere enn jeg hadde tenkt på forhånd. Nå er det vel bare å følge Pippi-prinsippet enda en gang, så får vi tro også perioden jeg skal inn i ender bra til slutt!

Hvis du fikk velge din drømmejobb, hva ville det være?

Helt ærlig – som lærer ved en folkehøgskole! Fordi jeg ser hvor mye folkehøgskolen gjør med elevene som går der. Jeg har selv opplevd hvor mye et slikt år kan ha å si, både for ens egen utvikling samt for hva og hvem man blir. I tillegg til hvor mange viktige øyeblikk man får oppleve, med folk man etterhvert blir venner for livet med. Skoleslaget er helt i særklasse, i positiv forstand.

Du har selv gått på folkehøgskole. Hva var det viktigste du fikk med deg derfra?

Jeg gikk Teater og Film på Sunnhordaland Folkehøgskule. Jeg lærte så mye at det er vanskelig å plukke ut kun en ting. Kanskje er likevel det viktigste jeg lærte at selv om man er aldri så ulik fra andre mennesker, så kan man finne glede i hverandre. Året på folkehøgskole ga meg også verdifulle vennskap som jeg vet vil vare livet ut, og det er jeg evig takknemlig for!

Nå er Julie tilbake i Trondheim med notater, film og inntrykk etter tre uker sammen med elevene på Skuespiller – film og teater på Toppen. Og disse fine elevene våre er alle en del av masteroppgaven som skal leveres 20. mai 2018. Og det må jo bare bli bra resultat! 🙂

Tusen takk for besøket og lykke til med fullføringen! 

E-sport reiser til Spillexpo

 

Spillexpo

En sen torsdag kveld den 9. November dro E-sport klassen+ Henriette fra Nettserie og Alf Marius (lærer på W@M) til Spillexpo.  Vi kjørte buss i 14 timer med noen stopp innimellom for f.eks. å spise frokost på Scandic hotel i Trondheim. Etter en lang tur ankom vi endelig Spillexpo i Lillestrøm fredag ettermiddag. Vi tok ut alt utstyret vårt fra bussen og satte det opp inne på messen. Det vi dessverre fikk vite var at turneringene vi skulle spille i hadde blitt avlyst grunnet for få påmeldte, noe som var veldig synd siden det var hovedsaklig hvorfor vi var der, men dette stoppet oss ikke fra å nyte messen!

Toppen Esport

E-sport klassen før bussturen

Alf Marius og Kim satte opp en stand for folkehøyskolen hvor de promoterte både E-sport og W@M. Klassen gikk imens rundt og koste seg på messen, så på de forskjellig standsene som inneholdt alt fra VR-spillt (virtual reality), suvenirer, sluttspill i telenorligaen, nytt pc utstyr til cosplaying (kle seg ut som en karakter fra et videospill). Første laget i League of Legends spilte i høst i første divisjon i telenorligaen og finalen av sluttspillet ble vist på hovedscenen på messen. Det var ganske kult å se på med tanke på at dette var spillere de allerede hadde spilt mot og hadde litt kjennskap til. På søndagen var det en cosplay konkurranse hvor mange fra klassen kjente et par som konkurrerte.

På kveldene dro vi alle sammen ut for å spise på restauranter i nærheten. Vi endte som regel opp på en Thai restaurant fordi den var den eneste som hadde plass til en så stor gruppe uten at vi hadde ringt og bestilt i forveien. Etter middag var det tog til hotellet i Oslo eller hjem til familien, hvis man bodde i nærheten.

Søndag ettermiddag bar turen tilbake til skolen igjen. En lang busstur fylt av filmer, latter og fornøyde elever. Dessverre ble turneringene avlyst, men vi koste oss uansett.

W@M med konserter på hjemmebane!

Konsert på Toppen

Vi på W@M -Band  har nå spilt vår andre konsert i blackbox – og vil nå – etter mange øvetimer, forberedelse og spilling – dele disse to konsertene med deg !  

Konsert med Work at music

Første konsert – Come Together !

100 elever var samlet i blackbox til en absolutt knall-suksess av en konsert.

Lyden var fenomenal , lyset fylte rommet med følelser, musikken var variert og gjennomført .

Det var en kveld med allsang, glede og nervøsitet.

8 vanskelige låter , 5 dager. Hvordan greide vi det her ?

Setlist

1. Get Lucky   - Daft Punk

2. Come together - The Beatles

3. Grandmas Hands - Bill Wither

4. I am Ready - R.Meyer

5. Killing in the name  - Rage Against Machine

6. You know I'm no good   - Amy Winehouse

7. Love yourself   - Justin Bieber

8. I want you back - Jackson 5

Dette var da vår setlist for kvelden, altså de sangene vi skulle spille 😀

Etter vi hadde spilt vår siste låt «I want you back» ropte publikum på mer,  deretter fylte vi opp scenen igjen og spilte «Get lucky», som også var vårt åpningsnummer. Publikum jublet , ikke bare til oss , men også til Lyd,Lys og Scene som gjorde deres jobb utmerket – rigget opp scene , lys – og lyd.

Supert!

Nå videre til vår neste konsert i Blackbox

Vi på band var sultne etter spilling , og arrangerte da enda en konsert i blackbox

Under her har du sangene vi valgte ut til konserten – mye variert , alt og litt til .

setliste

Setliste til konsert

Kan legge til at sang nummer 7. “Floating” er en selvlaget sang , som ble fremført for første gang foran ett publikum – var stor suksess, denne sangen skal nok bli jobbet med – og spilt flere ganger!    Ellers falt alle sangene i smak av publikum , og tror alle var veldig fornøyde , litt tekniske problemer – litt problemer med lyd , men alt i alt en veldig fin musikalsk opplevelse.

Blackbox var ett supert konsertområde – denne gang pyntet med en diskokule som gjorde rommet groovy!

 

Konsert Blackbox

God stemning i Blackbox

Nå fremover skal vi på W@M på klassetur til London! 
Vi sees!