Barnebursdag med vri

Skrevet av
7/10/2021

Denne lørdagen arrangerte Kreativ MIX og Musikk elevkveld sammen, og for en minneverdig opplevelse det ble! Hele skolen var invitert i barnebursdag, der vi feiret 10-årsdagen til den imaginære Sara. Her kunne våre indre barn glede seg over pølser, kake, lek, tegning på bordduker og til og med en ekte partyklovn! Utover kvelden skulle det derimot komme en vri som ingen var forberedt på…

Etter en nostalgisk middag med pølser og gele, ble festen flyttet til gymsalen. Der var det lenkesisten, stiv heks, og nesten haien kommer. Før vi rakk å komme i gang med det, derimot, gikk lyset av, og da det kom på igjen, lå selveste bursdagsbarnet livløst på scenen!

Mordmysteriet

Dermed var vi inne i kveldens andre, hittil hemmelige del, og rollespillet kunne begynne. Mens live bakgrunnsmusikk bidro til mystisk stemning, kom en detektiv på scenen for å undersøke situasjonen. Han introduserte seg som Kaptein Detektiv-mann-med-krok, og erklærte at dødsfallet skyldtes mord. Dermed trengte han vår hjelp til å løse mysteriet!

Elevene ble delt i grupper, og sammen fulgte de en løype gjennom ulike rom på skolen på jakt etter hint. For eksempel kunne man finne spor i dagboka til Saras venninne, men bare hvis man fant koden til låsen, som lå gjemt i et fullt innredet barnerom. I andre rom spilte de dyktige elevene på Kreativ MIX og Musikk ut ulike sketsjer. Disse viste alt fra familiekonflikter hos de mistenkte, til en oppgitt vaktmester som måtte tørke opp blodige fotspor. Nede i kjelleren på skolen satt til og med en spåkone med Ouija-brett, så man kunne kontakte offeret i jakten på svar.

Kvelden ble avsluttet med en storslått avsløring av morderen i skolens auditorium. Deretter var det bursdagskake til kvelds for å feire at mysteriet var løst. Vi takker Musikk og Kreativ MIX for en fantastisk, original og kreativ elevkveld. De har lagt mye arbeid i det, og det har virkelig fått resultater! Nå sier vi takk for denne gang, og gleder oss til neste elevkveld braker løs.